intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 9 augustus 2022

bos

Zondag, voordat wij naar de Verbeke Foundation gingen, maakten we een wandeling in het Stropersbos.


Het bos ligt op een steenworp afstand van Verbeke, dus was het logisch dat we die twee combineerden. 

(Bron: Google Maps)

De naam van het bos ontleent zich aan een adellijke familie die hier vroeger woonde. Stropers waren er ook, maar daar komt de naam Stropersbos niet vandaan. 




Een aantal eeuwen terug, eind 1600, werd hier een fort gebouwd. Delen van de liniegracht bestaan nu nog.


Waar lang geleden de Spanjaarden, de Fransen en de Staatsen de hoofdrol speelden, is nu een flamingo gestorven:


Ik denk dat de jeugd uit de buurt hier regelmatig een feestje bouwt. 

En elders in het bos schijnt ook nog een vandaal actief te zijn:


Voor de steenkoolmijnen werden hier ooit naaldbomen geplant. Het hout werd gebruikt om de schachten in de mijnen te stutten. Later, toen het hout daar niet meer voor nodig was, werd het bos uitgedund. Daardoor kwam de oorspronkelijke heide weer terug.


We maakten een mooie afwisselende wandeling en het was erg aangenaam van temperatuur in het bos.

🌲 🌳 🌲 🌳 🌲 🌳 🌲

Vorige week had ik hier wat opgeruimd en overbodige spullen in een doos gedaan. Voordat wij zondag weggingen zette ik deze doos aan de kant van de weg. Met zwarte stift schreef ik er 'gratis' op. Ook een houten slee zette ik er bij. Toen wij terugkwamen ging net een Duits gezin er met de slee vandoor. Ha, daar zijn we ook vanaf en hopelijk kunnen deze mensen de komende winter(s) lekker sleeën. Van de rest van de spullen was niet veel weg, maar ik ga de doos nog wel een keer buiten zetten en als er daarna nog iets over is ga ik ermee naar de kringloop. 

10 opmerkingen:

  1. Het zal aangenaam geweest zijn in het bos want het was best warm zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi plekje als ik de foto s bekijk heerlijk om daar te wandelen. Leuk dat de slee nog mee ging ik zie het hier ook steeds meer en anders de kringloop die zijn er ook weer blijmee. Mooi blogje om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Als ik ergens iets zie staan dat zo meegenomen mag worden, kijk ik ook altijd even wat het is.

      Verwijderen
    2. Ha ha zo nieuwsgierig ben ik ook

      Verwijderen
  3. Wij zijn momenteel op vakantie op de Veluwe en lopen klompenpaden. Zo leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik reageer blijkbaar anoniem via de tablet. Mrs. T. It is 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat klompenpaden en laarzenpaden wel hetzelfde zullen zijn. Wij houden er ook van.

      Verwijderen
  5. Wat een mooi bos is dat stropersbos.
    Fijn dat het Duitse gezin de slee kon gebruiken. Je hebt weer iemand blij gemaakt. Toppie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die mensen hadden een goede dag en wij zijn weer iets overtolligs kwijt. Dat is mooi.

      Verwijderen