intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 29 juni 2022

heide

Manlief en ik bedenken om de beurt waar we gaan wandelen. En het maakt niet uit of we dan bij ons in de buurt of ergens anders heengaan of op vakantie zijn, het is zijn of mijn dag. We doen het zo al jaren en dat bevalt ons goed. 

We hebben nog vakantie, manlief en ik, en eergisteren was het zijn dag. We gingen naar De Mechelse Heide in Nationaal Park de Hoge Kempen: klik!


Niet direct naast de deur, maar als je eens iets anders wilt zien, dan moet je daar soms en stuk voor rijden. We maakten er gewoon een dagtrip van. 's Morgens om acht uur reden we van huis weg, onderweg kochten we broodjes voor tussen de middag en dronken we ergens koffie. Tegen elf uur begonnen we aan een wandeling van twintig kilometer!


Van 1907 tot 1987 was hier een steenkoolmijn en daarvan zijn deze schachtbokken (het zijn er twee) een overblijfsel:



Ook de terrils, heuvels van steenafval, zijn een overblijfsel van de mijnbouw:


Het gebied werd in de ijstijd gevormd door puin en stenen uit de Ardennen en later door zeewinden bedekt met zand. Bos, heide, heuvels, zwerfkeien, water, zandverstuivingen... we hebben het allemaal gezien.



De dag begon stralend blauw en zachtjesaan kwamen er steeds meer wolken. Het was niet erg, want het was best wel warm en zo liepen we niet constant in de volle zon.




Het was niet druk. We hebben soms kilometers achter elkaar gelopen zonder andere mensen te zien. Straks, als de vakanties beginnen, zal het er wel drukker zijn.



De Mechelse Heide is één van de grootste heidegebieden in Vlaanderen. Het is nog niet de tijd van de bloeiende heide, maar een enkel plantje deed toch al een beetje zijn best:


Of het is een vroege soort, dat kan natuurlijk ook 🤔



De berkenkielwants:


Dit insectenhotel werd goed bevolkt door allerlei beestjes die af en aan vlogen:



Ik vond het een mooi insectenhotel, niet zo keurig maar met een meer natuurlijke uitstraling en het was een succesnummer, gezien het grote aantal insecten dat we zagen.

Om zes uur 's avonds, na zeven uur op de Mechelse Heide geweest te zijn, zat onze wandeling er op. We hebben regelmatig gerust en halverwege de wandeling op een terrasje iets gedronken. Op de terugweg naar huis zijn we bij een fastfoodrestaurant gestopt voor een snelle hap. In uitgebreid dineren hadden we geen zin. 

De dag erna heb ik de hele dag spierpijn in mijn bovenbenen gehad. Wandelen door een soms glooiend landschap, heuvels beklimmen, soms door zand ploeteren... en ja, dan ook nog eens dubbel zoveel kilometers dan normaal lopen, dat gaat toch een beetje in de benen zitten. Maar, we kunnen terugkijken op een mooie wandeling. 
Dat had manlief goed uitgezocht!

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk om afwisselend een wandeling te bedenken, zo blijf je ook actief nadenken over mooie plekjes!
    Er straal veel rust van je foto's uit, wat een mooi gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen we nog niet zo lang wandelden, bedacht ik af en toe waar we gingen wandelen en iedere keer gingen we ergens anders heen omdat manlief een ander idee had. Dat heeft niet zo heel erg lang geduurd, want dat was ik al gauw beu. Ik heb toen 'zijn en mijn dag' ingevoerd en dat doen we nu al vijf jaar zo.

      Verwijderen
  2. Mooi gebied!
    Dat heideplantje heeft zich van maand vergist denk ik want dat bloeit wel heel erg vroeg. Bij ons op de Kalmthoutse heide (mooi om te wandelen!!) zie je nog helemaal geen kleur. Nog een week of zes en dan ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Klamhoutse heide zijn we een paar jaar geleden geweest, toen de heide bloeide. We vonden het daar ook erg mooi.

      Verwijderen
  3. Super leuk en even op een andere plek is zeker de moeite waard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ‘n leuke wandeling en jouw foto’s zijn weer geweldig. Ik woon in z.o. Drenthe en op het kleine heideveldje vlak bij huis zagen we gisteren ook al wat bloeiende heide.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Waar ik woon hebben we geen heide, we moeten er dus altijd voor rijden. Maar wij hebben dan weer de zee...

      Verwijderen
  5. Zooo, wat een afstand!
    Maar ook mooie interessante route.
    Deze week kwam ik ook één plant/pol bloeiende hei tegen, bij de rest was nog geen kleur te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons was dit ook een behoorlijke afstand, maar we hebben onze tijd genomen.

      Verwijderen
  6. Dat ziet er uit als een heel mooie wandeling inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De afwisseling was fijn. We hebben ook grote stukken door bos gelopen en ik vind bos mooi, maar het hoeft voor mij niet te lang te duren. Ik heb graag een beetje uitzicht.

      Verwijderen