intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 26 juni 2022

de keerzijde

Sicilië... we zagen er maar een heel klein stukje van, maar we waren het over één ding met elkaar eens: zonde dat er overal afval ligt.


In dorpen en steden, in het buitengebied, langs wegen... overal waar we keken was afval.


Nu erger ik me hier in Nederland regelmatig aan zwerfafval, maar vergeleken met Sicilië valt het hier echt enorm mee. Ik hoorde ergens iets waaien over de maffia en hun invloed op de afvalverwerking en het illegaal storten en lozen van zwaar vervuild afval. Op internet las ik dat de bevolking veel voor het ophalen van afval moet betalen. Of het één met het ander te maken heeft, weet ik niet. 

 We hebben veel oerlelijke graffiti en verpauperde huizen gezien. Ik zou er mijn hart kunnen ophalen aan het ontdekken van de bouwvallen op het platteland, als ik er voor langere tijd zou bivakkeren. Zoveel leegstand, zoveel huizen ook die al jarenlang leeg moeten staan. 

De economie heeft een behoorlijk zware klap te verwerken gekregen door de coronacrisis. Een grote bron van inkomsten is het toerisme, maar de toeristen konden niet komen. Ondertussen begint het gelukkig weer een beetje op gang te komen, vertelde een inwoner. 

🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞

Op woensdagmorgen reden we al vroeg terug naar het vliegveld van Catánia voor de terugreis. We waren er ruim op tijd en konden zodoende nog buiten koffie uit een automaat drinken. Op een bankje naast de automaat lag een zwerver te slapen en we legden een paar dingen bij hem op het bankje die niet mee het vliegtuig in konden, zoals een flesje water en frisdrank en ook nog een pak aangebroken koekjes waar we van af wilden. Aan de andere kant van de automaat zaten een paar toeristen met grote koffers, gewoon mensen met geld die niet op de straat hoefden te leven. Eén van hen heeft het flesje frisdrank en de koeken bij de zwerver weggepakt. Mijn zwager heeft die man erop aangesproken, maar die vent hield zich van de domme. Echt hè, hoe diep kun je zinken...!

We verlieten Sicilië met een uur vertraging. Op de heenweg had manlief aan het raampje gezeten, nu zat ik daar. En dat is toch echt mijn favoriete plek in een vliegtuig. Ik vind het heerlijk om naar buiten te kijken. En we hadden geluk: de aanvliegroute naar Schiphol ging over Oost-Zeeuws-Vlaanderen, vlak voor Terneuzen maakten we een draai waardoor we helaas niet over ons huis in West-Zeeuws-Vlaanderen vlogen. Maar met het zicht op het Verdronken Land van Saeftinghe was ik ook erg blij:


Rotterdam:


Brielle:


's Avonds aten we bij ons in de buurt op een strandpaviljoen en daarna namen we afscheid van schoonmoeder, zwager en schoonzus en gingen weer allemaal naar ons eigen huis en bedje toe.

Onze vakantie was kort maar krachtig. Het waren een paar geweldig mooie en gezellige dagen, die we van het begin tot het eind goed benut hebben. 

18 opmerkingen:

  1. Wat erg zeg dat mensen zoiets doen. Mijn ouders hadden het ook over het vele afval in Italië. Jammer ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij waren eerder in Italië in Toscane en Rome. Ik kan me niet herinneren dat het in Toscane zo erg was, maar in het buitengebied van Rome wel. Wij zaten toen met de familie op een camping buiten Rome en reisden iedere dag met de trein en de bus naar de stad toe. Er lag ook veel troep en we kwamen iedere keer ook langs een weg waar prostituees buiten op stoeltjes op klanten zaten te wachten.

      Verwijderen
  2. Vreselijk, al dat afval! In Australië is het ook zo erg. Mijn jongste dochter is, naast haar studie en werk, litterpicker. Bij elke wandeling neemt ze afval mee. In de eerste 5 maanden van dit jaar had ze meer dan 1200 blikjes, ruim 800 plastic flesjes en zakken vol ander afval.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van Australië zou ik dat nou totaal niet verwachten. Dat leek me nou altijd zo'n net land.

      Verwijderen
    2. Nou nee dus! Tijden een roadtrip zagen we eens een stapel oude matrassen, een stuk af was kasten, vuilniszakken vol kleding en huisvuil in een natuurgebied liggen. We hebben contact opgenomen met de Counsel en hopen het opgeruimd is. Dit was niet de enige keer dat we allerlei troep in natuurgebieden zagen. Zo treurig.

      Verwijderen
  3. Een vakantie hoeft niet altijd lang te zijn, om goed te wezen. Jullie hebben weer veel indrukken op gedaan. Echt jammer van al dat afval...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben echt iedere minuut van de vakantie benut. En ook iedere minuut genoten.

      Verwijderen
  4. Wow, die luchtfoto's. Prachtig zijn ze

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Triest, stelen van een dakloze.
    Ik krijg meer en meer het gevoel dat we het woord 'beschaving' uit het woordenboek kunnen schrappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wilden die dakloze niet wakker maken, maar dat hadden we beter wel gedaan toen we die spullen bij hem legden. En als nou een andere dakloze er mee vandoor gegaan was, dan was het nog niet erg geweest, maar deze man was beslist iemand die niet op straat leefde.

      Verwijderen
  6. Vreselijk, ik liet het mijn man zien, omdat hij altijd moppert als hij 't afval van scholieren? langs de weg ziet liggen.
    Je had hem moeten horen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het afval lag echt overal, ook langs de wegen buiten de steden. Gewoon alsof iedereen met grote regelmaat van alles uit de auto smeet. Een groot deel zal ook wel in zee terechtkomen.

      Verwijderen
  7. Ik zit ook graag aan het raam!
    En die toeristen zouden zich zoooooooooo diep moeten schamen! Echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zuiden (incl. Sicilië) is zo arm. Het was verschillende steden in Puglia en Calabria niet anders. Heel veel verwaarlozing, afval, leegstand. Jammer.
    Ik zit ook graag aan het raampje. Bij helder weer over land vliegen is zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de coronacrisis heeft er ook geen goed aan gedaan. Echt zonde.

      Verwijderen
  9. Wat zonde inderdaad dat er overal zoveel afval ligt. Goed om te lezen dat het in Nederland dan toch wel relatief goed opgeruimd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen