intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 9 januari 2022

paden en paadjes

Eddy Wally was een bekende Vlaamse zanger die in Ertvelde woonde. Hij had een feestzaal in dit dorp, waar veel van mijn streekgenoten naartoe gingen. Ik ben er nooit geweest, want ik had interesse in andere muziek en een avondje Eddy Wally hoefde voor mij niet echt. Hoewel Ertvelde maar een stukje rijden voor ons is, waren wij nog nooit in dit dorp geweest en daar moest nu toch maar eens verandering in komen!

(Bron: Google maps)


Nou ja... eigenlijk hebben we van Ertvelde zelf niet zo heel veel gezien. We hebben voornamelijk in het buitengebied gewandeld. 

We begonnen onze wandeling bij de kapel Onze-Lieve-Vrouw van Stoepe:


De vroegste vermelding van deze kapel dateert uit 1457. De kapel werd regelmatig door godsdiensttwisten en oorlogsgeweld vernield, maar werd steeds opnieuw hersteld. 



Rond de kapel is een omgang van vijftien kapelletjes



Vanaf de grote kapel kan je naar een kleinere kapel lopen:



En aan de zijkant hiervan is een minibieb!


Deze minibieb zit vol met dichtbundels en is eigendom van de poëzieclub. 


Toen we klaar waren met rondkijken bij de kapel, vervolgden we onze wandeling die regelmatig over smalle en soms wat bredere paadjes ging.



Op zich waren er onderweg niet zo heel veel bijzondere dingen te zien en dit huisje sprong er dan ook echt uit:


Hè wat zonde van die mooie pompoenen, die hier in de slootkant lagen te rotten:



Het laatste smalle paadje bracht ons bij de Stenen Molen:


Deze korenmolen dateert uit 1799 en wordt nu nog steeds gebruikt om spelt te malen. 


Op het erf was ook nog een rosmolen die in dezelfde periode gebouwd werd, maar daar heb ik geen foto van kunnen nemen. Deze rosmolen werd op windstille dagen gebruikt om graan te malen, als de Stenen Molen niet gebruikt kon worden. De rosmolen werd voortbewogen door zes ezels. 


Het was een leuk rondje om te lopen. Op sommige stukken konden geen auto's of andere voertuigen komen en dat loopt natuurlijk wel fijn. 

13 opmerkingen:

  1. Het was ook lekker zonnig weer en weinig wind. Kapelletjes vind ik altijd bijzonder van binnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook altijd binnen kijken, als dat mogelijk is. Ik ben niet katholiek of gelovig, maar zo'n kapelletje blijf ik bijzonder vinden.

      Verwijderen
  2. Mooie wandeling gemaakt, en ja, als er geen auto's e.d. kunnen komen wandelt dat een stuk fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan hoef je tenminste niet alsmaar op te letten of achter elkaar te gaan lopen.

      Verwijderen
  3. Superleuk, deze wandeling. Kapelletjes, een minibieb... wat is er veel te zien als je kijket!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was daar bij die grote kapel van alles te zien. Alles zag er ook heel netjes en verzorgd uit.

      Verwijderen
  4. Ik vind het altijd leuk als je natuur en cultuur met elkaar kunt combineren tijdens een wandeling. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik vind de geschiedenis ook altijd leuk om me in te verdiepen als ik ergens ben.

      Verwijderen
  5. Wat een leuke wandeling weer: kapelletjes, maar ook de molen is zo mooi.
    En die pompoenen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zei tegen manlief: "daar had ik wel soep van kunnen maken, nu kan ik er alleen nog een foto van maken..."

      Verwijderen
  6. Wauw, die kapel is al echt heel oud! Ik vind het mooi, zulke oude gebouwen met geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen