intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 13 december 2021

slik

Al heel lang speel ik mee met de Postcodeloterij. Eén keer per jaar ontvang je hier een cadeaukaart van die bij AH te besteden is: de vega cadeaukaart ter waarde van 12,50 €. Dit jaar zat ik verwachtingsvol op deze cadeaukaart te wachten, maar hij kwam niet. Ik besloot daarom een e-mail naar de Postcodeloterij te sturen en een week later kreeg ik antwoord: de cadeaukaart was wel naar me opgestuurd, maar waarschijnlijk onderweg ergens kwijtgeraakt. Ze konden zien dat deze persoonlijke kaart daardoor ook niet geactiveerd was. Maar ze gingen me iets anders toesturen en dat viel zaterdag op de mat: een Hema cadeaukaart van 12,50 €. Ook leuk!

🎁 🎁 🎁 🎁 🎁 🎁 🎁 🎁

Zaterdagmorgen was ik naar mijn moeder toe en daarna moest ik in een ander dorp nog iets ophalen. Man, zoon en ik lunchten daardoor aan de late kant en zodoende gingen man en ik ook pas halverwege de middag wandelen. Het was 's morgens zonnig geweest, maar inmiddels begon de bewolking toe te nemen, wat voor mooie luchten zorgde.


We parkeerden de auto in Retranchement en vandaaruit liepen we de polder in.

(Bron: Google Maps)


Door alle regen van de afgelopen weken, staan er grote plassen op het land waarin van alles gespiegeld wordt.



Op de onverharde paden is het ook één grote modderzooi en voorlopig zal het er niet op verbeteren.


Zolang het blijft regenen en zolang er nog suikerbieten uitgereden en opgehaald moeten worden, wordt alles kapotgereden. 


Tijdens de bietencampagne, waarin suikerbieten geoogst en naar de suikerfabriek vervoerd worden is het een komen en gaan van bietenrooiers, tractors, vrachtwagens en graafmachines. In deze periode was ik mijn auto ook niet, want ik rij veel door de polder waar overal modder ligt en daarnaast zijn de bermen ook nog eens erg zacht en staan er overal plassen. Hier in het Zeeuwse zeggen wij trouwens niet modder, maar noemen we het slik. Er ligt slik op de weg, het is slikkerig, mijn schoenen zitten onder de slik, ik gleed uit in de slik...

Tegenwoordig worden de bieten in grote vrachtwagens geladen, maar toen ik klein was reden de boeren met hun tractors met aanhangwagen naar de haven toe, vanwaar de bieten verscheept werden. Ik herinner me de lange rijen tractors nog die stonden te wachten. Vroeger, nog voor mijn tijd, werden de bieten met de hand geoogst en ik heb regelmatig de verhalen van cliënten gehoord die vroeger in weer en wind op hun knieën op het land hadden moeten zitten werken. Het boerenleven was vroeger behoorlijk ploeteren. 



Na ons rondje door de polder kwamen we weer terug in Retranchement. Meestal lopen we daar over de vestingwallen, maar ik wilde nu graag eens door het dorpje lopen. 


Deze molen is uit 1818 en staat op de plaats waar sinds 1643 al een molen stond. Het is een standerdmolen die in zijn geheel naar de wind gericht kan worden.



Naast de molen is een kraampje met groente, fruit en nog wat andere producten. Wij kochten een doosje eieren.


Het dorpje is klein en lieflijk.



Tegen de tijd dat we terug naar huis reden, was het al bijna donker. Nog even en de dagen gaan weer langer worden. Ik kijk er al naar uit. 


21 opmerkingen:

  1. Aaah Retranchement...nu ook mooi hoor, maar ik denk toch even met weemoed terug aan dat grote terras in de zomer, in het zonnetje. Nou ja, komt wel weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar zaten zaterdag toch ook nog mensen op dat terras...
      Heb je de ooievaar ook al eens op bezoek gehad bij dat terras? Meestal loopt hij daar wel op het plein rond.

      Verwijderen
    2. Nee, nooit meegemaakt. Grappig

      Verwijderen
  2. Bij ons heet het wel gewoon modder, staan ook bordjes langs de weg maar slaat soms nergens op omdat het overal ligt.
    Op Tholen worden aardappels, bieten en uien geteeld en hier vlakbij is een uienoverslagbedrijf dat dit jaar een 3x zo grote hal gebben gebouwd. Er liggen vaak uien langs de wegen bij bochten en soms raap ik daar wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de bordjes langs de weg stond hier ook altijd 'slik', maar omdat dit dialect is, werd het vaak verkeerd begrepen en nu staan en ook bordjes waar 'modder' opstaat.

      Verwijderen
  3. Ja hoor, ik ken het ook als slik(in Zeeland dan hè) maar waar we nu wonen ligt blubber op de weg..
    Maar wat een fantastische foto's weer, vooral de luchten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het woord blubber wel, maar dat wordt hier niet echt gezegd.
      Bedankt voor het compliment.

      Verwijderen
  4. Fijn dat je zo'n hemakaart kreeg. Bij ons kwam de kaart ook maar niet. Dat kon mij niet zoveel schelen want geen Albert Heijn in de buurt. Maar mijn dochter, die in Rotterdam woont en studeert wilde hem graag. Hij viel pas op de mat aan het einde van de maand. Drie dagen voordat hij verliep. Mijn dochter kon er daardoor geen gebruik van maken. Zij was dat weekend bij ons en daarna was hij verlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer! En misschien kon ze hem wel heel erg goed gebruiken.

      Verwijderen
  5. Ik ben opgegroeid op 1 van de Zuid-Hollandse eilanden, en daar werd het woord slik ook wel gebruikt, maar meestal werd het blubber genoemd. Kaplaarzen noemden wij dan ook blubberlaarzen (en ja, die waren ideaal om te dragen als we gingen polderen 😀, waarmee we bedoelden spelen in de overgroeide uiterwaarden van de rivier).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan had je die blubberlaarzen waarschijnlijk ook hard nodig als het nat was :)

      Verwijderen
    2. Ja, ze waren geen overbodige luxe zal ik maar zeggen 😀
      Fijn trouwens dat je een Hemakaart kreeg. En wat een mooie foto's heb je weer gemaakt!

      Verwijderen
  6. Ik dacht 'slik', oei er is iets gebeurd. Gelukkig was dat niet het geval.
    Mijn vader was vroeger vrachtwagenchauffeur en tijdens de bietencampagne was hij altijd razend druk, dat herinner ik me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee gelukkig is er niks gebeurd.
      Die bietencampagne is drie/vier maanden hard werken. In het verleden zijn er hier ook wel heftige ongelukken gebeurd omdat alles snel moest gaan.

      Verwijderen
  7. Ik had nog nooit van Retranchement gehoord maar wat een mooie omgeving. Het ligt helaas wat ver om even heen te gaan maar ik sla de plaats toch even op. De foto met hek boven de molenfoto's vind ik echt geweldig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment.
      Retranchement is ook echt maar een piepklein dorpje, dus het is niet vreemd dat je er nog nooit van gehoord had.

      Verwijderen
  8. Wat leuk die Hema cadeaukaart van 12,50! Dat is ook echt wel de moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Ik ben blij dat ik een e-mail gestuurd had.

      Verwijderen
  9. Ik geniet van de foto´s! Prachtig om anderen zo mee te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen