intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 6 juli 2020

zware lucht

Afgelopen weekend hadden we geen tijd om te gaan wandelen en daarom gingen we vanavond nog op stap.


 Zeeland staat bekend om de stranden, maar niet overal langs de kust vind je strand. Het Paulinaschor, waar we gingen wandelen, is hier een mooi voorbeeld van.

(Bron: Google Maps)

Een schor of kwelder is een buitendijks gebied dat bij vloed niet meer onderloopt. Eerst was dit een slik die wel onderliep, maar doordat er iedere keer na de vloed wat modder achterbleef werd het gebied steeds een stukje hoger.


Voordat ik je onze wandeling laat zien, laat ik je eerst even de andere kant opkijken:


Daar zie je Dow Chemical dat bestaat uit zeventien fabrieken. Het is een grote producent van kunststoffen. Veel mensen uit de streek werken bij Dow.

En nu weer terug naar het schor waar kinderen aan het vliegeren waren. Er stond een harde wind, dus dat ging wel goed.



De grote kaardebol was in trek bij hommels:


Bij vloed loopt er water in de geulen van het schor. Het is een belangrijk voedselgebied voor vogels.


De Westerschelde is een druk bevaren route en met verbazing keken we naar dit binnenvaartschip dat wel erg laag lag:



De lucht werd steeds donkerder. En niet omdat het avond werd, maar omdat er buien aan zaten te komen.






We hebben wat regen gehad, maar dat viel mee. Ik denk dat er in een ander deel van Zeeland meer gevallen zal zijn. Daar zag de lucht er een stuk minder fijn uit.



Hierboven en hieronder zie je wilde peen, wat door de vorm ook wel vogelnestje genoemd wordt.


En na alle zware wolken en de lichte regen piepte de zon weer door het wolkendek heen.


Na een wandeling van 7,5 kilometer keken we nog één keer over het schor en de Westerschelde uit en gingen daarna naar huis. 


Het was tijd voor een kopje koffie.



9 opmerkingen:

  1. Mooie wolkenluchten en bijzondere bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, ik woon/werk op zo'n soortgelijk binnenvaartschip (beunschip). Wij varen ook vaak daar. Daar vlakbij laden we zand uit een zeezuiger, daarmee krijg je ook veel water in het ruim. Op het moment van de foto is het schip waarschijnlijk nog bezig met pompen, dan pomp je het water uit het zand en komt het schip steeds minder diep te liggen. Gr. Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de uitleg en leuk om nu te weten waarom zo'n schip zo laag ligt. We hadden het eigenlijk nog nooit eerder zo gezien, terwijl we toch vaak langs de kust wandelen.

      Verwijderen
  3. heerlijke serie laat je zien, ademloos zitten kijken die wilde peen vind ik altijd zó mooi hé

    geniet van vandaag
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke wandeling, weer heel anders dan hier. Prachtig die wolkenluchten. Ik lees in de reactie van Stefanie waarom het schip zo laag lag. Heb dat ook nog niet eerder gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die foto van de vlieger is mijn favoriet! Prachtig dat contrast tussen de lucht en de felgekleurde vlieger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto’s van een schitterend mooi gebied!

    BeantwoordenVerwijderen