intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 18 juli 2020

weidebloemen

In het voorjaar zaaide ik in een zinken teil weidebloemen, die vlinders en insecten moesten aantrekken.

Op 10 juni zagen de planten in de teil er zo uit:


Dat er insecten op afkomen, is te zien aan deze zweefvlieg (rechts op de foto):


En dit lieveheersbeestje:









Dit was op 26 juni:


Het mosterdzaad was uitgebloeid en had ik afgeknipt.






Bloemen als vlas en de korenbloem kende ik wel, maar er zaten ook soorten tussen die ik niet kende. Ik zocht die op met een app om planten te identificeren. Over het geel walstro hieronder heb ik een beetje mijn twijfels of het klopt:


Mocht het een ander plantje zijn, dan laat je het maar weten. En trouwens ook als het toch echt geel walstro blijkt te zijn. 


Op 7 juli zijn de korenbloemen na een paar regenbuien en een harde wind wat uit hun fatsoen geraakt. 





Het is nu 18 juli en er zijn geen nieuwe soorten bloemen meer bijgekomen.


De boekweit bloeit al vanaf het begin en ook de korenbloemen houden het lang vol. 

In die teil kon ik natuurlijk niet het hele zakje zaad zaaien, want de inhoud van het zakje was genoeg voor een oppervlakte van 2,5 m².


Als alles uitgebloeid is kan ik de teil legen en er iets anders in zetten. Of ik er volgend jaar weer weidebloemen in zal zaaien weet ik nog niet. Ik kan het resterende zaadmengsel ook ergens in de tuin in de volle grond zaaien. Maar dat zie ik volgend jaar allemaal wel. 

Fijn weekend!


8 opmerkingen:

  1. Wij gebruikten volgens mij hetzelfde mengsel. Heb er veel plezier van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eerste wat ik doe als ik buiten kom is naar de planten in de teil kijken. Ik vind het ook erg leuk.

      Verwijderen
  2. Twee jaar geleden een busje bij de Aldi gekocht, deel aan zus gegeven en bij mij in border gestrooid 2 jaar, restje dit jaar maar nu komt er niets meer echt op. Kennelijk verkeerd bewaard en heeft het geen kiemkracht meer.
    Volgend jaar maar nieuw kopen.
    Onze muur met passiebloem wordt heel veel bezocht veel meer dan vorig jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook het idee dat er dit jaar meer bijen, hommels, vlinders en andere insecten zijn.

      Verwijderen
  3. Wat een mooi gevulde teil met weidebloemen. Mijn dochter heeft ook van alles gezaaid en stuurt nu steeds foto's van het resultaat. Erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook erg benieuwd wat voor soorten bloemen eruit zouden komen.

      Verwijderen
  4. Geel walstro lijkt eerder venkel of dille.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Venkel gaat het niet zijn, maar dille lijkt er meer op.

      Verwijderen