intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 27 mei 2020

met mevrouw W. op reis

 25 reisweetjes

☞ 1. Mijn ouders namen ons vroeger jarenlang mee naar hetzelfde adres in Zwitserland. De avond voor we vertrokken werd met een hoop stress de auto ingeladen. Om 4 uur 's nachts maakten onze ouders ons wakker en sliepen wij kinderen verder in de auto. Met 4 kinderen op de achterbank zal het vast wel krap geweest zijn, maar dat kan ik me niet meer herinneren. 

☞ 2.  Al jong wist ik wat bergen waren, maar de schoonheid ervan ontdekte ik pas toen ik zelf 31 was en samen met manlief naar de Franse Alpen op vakantie ging. Daarna zijn we nog vaak in bergachtig gebied op vakantie geweest.


☞ 3. Mijn eerste kennismaking met Frankrijk was tijdens een jongerenreis van Transalpino. Met acht andere voor mij onbekende jongeren, ging ik naar Zuid-Frankrijk toe. We konden het allemaal goed met elkaar vinden en tijdens die reis ben ik echt verliefd op Frankrijk geworden. 

☞ 4. Manlief en ik waren kampeerders. Voordat we kinderen kregen gingen we met de tent op vakantie. Toen onze oudste geboren was kochten we een vouwwagen en later een caravan.


☞ 5. Tijdens een vakantie in Frankrijk met de vouwwagen, trok er noodweer over. Urenlang onweerde, stormde en regende het. En wij zaten daar met twee kleine kinderen en een hond! Na het noodweer kwam de zon terug, maar wij pakten onze spullen in. Het tentzeil van de vouwwagen was gescheurd en alles was doorweekt. Tijdens het noodweer waren er elektriciteitsmasten afgeknapt, bomen omgewaaid, rivieren buiten de oevers getreden en er was ook een dode in de buurt gevallen. 

☞ 6. Op vakantie in Zweden was er een hittegolf.


☞ 7. In Noorwegen hebben we drie weken regen gehad. 


☞ 8. Mijn eerste vliegreis was naar Mallorca toe. Ik was toen 26 jaar.

☞ 9. In 2010 zijn we bijna omgeslagen met de caravan. Daarna heb ik nooit meer op mijn gemak in de auto gezeten als de caravan erachter hing. 


☞ 10. Onze zoon Jus had echt altijd pech als we op vakantie gingen of waren. Vaak was hij ziek voordat we weggingen. Hij is een keer op vakantie een gat in zijn hoofd gevallen, heeft eens met zijn grote teen tussen een fietsketting gezeten, hij kreeg uitslag van het zwembadwater en zijn ogen zijn eens behoorlijk ontstoken geweest. 

☞ 11. De eerste reis die manlief en ik weer zonder kinderen maakten, was een vierdaagse reis naar Moskou.


☞ 12. In 1993 gingen manlief en ik voor 3 weken naar Egypte toe. Vlak voordat wij vertrokken waren er aanslagen op toeristen geweest. Wij besloten om toch te gaan. Van de 20 deelnemers aan deze groepsreis waren er 16 die de reis annuleerden. Ons kleine groepje werd gekoppeld aan een groepje Duitse reizigers die ook nog maar met hun zessen over waren en in plaats van een Nederlandse gids, kregen we een Egyptische gids. We hebben een geweldige reis gehad. 

☞ 13. Als we gaan vliegen ben ik een vreselijke stresskip. Ik ben altijd heel erg bang dat we het vliegtuig missen en ben pas gerust als ik in het vliegtuig zit. Ik kan de boel behoorlijk opjutten en ik heb daar zelf ook een behoorlijke hekel aan, maar ik heb het nog steeds niet afgeleerd. 


☞ 14. Toen ik klein was had ik last van reisziekte. Mijn ouders hadden daarom altijd een spuugemmertje in de auto staan. 

☞ 15. Al zeker 18 jaar lang gaan we ieder jaar weleens met mijn schoonfamilie op reis. Helaas ging de reis naar Boedapest dit jaar niet door. 

☞ 16. Ik ben op vakantie in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Liechtenstein, Italië, Egypte, Luxemburg, Kroatië, Rusland, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Groot-Brittannië geweest. 

☞ 17. Het engste wat ik ooit op vakantie gedaan heb is kanoën op een wilde rivier. Daarna heb ik nog wel gekanood, maar nooit meer op wild water.


☞ 18. Op het vliegveld van Barcelona zijn we mijn schoonvader eens kwijtgeraakt, net toen we moesten boarden. Hij kwam van het toilet en liep de verkeerde kant op. Twee puberneefjes gingen al het vliegtuig in en ik ben met ze meegegaan, zodat ze niet alleen waren als het vliegtuig zonder de rest zou vertrekken. Gelukkig konden de anderen nog net op tijd mee, maar het had niet veel gescheeld of er waren 3 personen naar België gevlogen terwijl de rest nog in Barcelona stond.


☞ 19. We vergeten altijd weleens iets als we op vakantie gaan, maar het vervelendste wat ik ooit vergeten ben, zijn mijn hooikoortsmedicijnen. Gelukkig kon ik me met het middel dat ik bij een drogist kocht nog redelijk behelpen. 

☞ 20. Eén van de hoogtepunten voor mij was het zien van de Tour de France in 2009. We hebben lang moeten wachten, maar ik vond het geweldig!


☞ 21. Ik ben nog nooit op wintersport geweest.

☞ 22. Vroeger met de kinderen gingen we vrijwel iedere vakantie wel naar een pretpark of een dierentuin toe. Een museum bezochten we ook vaak.


☞ 23. Ik heb nog maar 4 keer in een hotel overnacht.

☞ 24. De caravan hebben we vorig jaar verkocht. Na het overlijden van onze jongste zijn we nog 1 keer met de caravan weggeweest, maar het deed ons meer verdriet dan goed. We hebben er lang over gedaan om deze beslissing te nemen en in het begin heb ik echt heel veel spijt gehad, maar nu is het goed zo.


☞ 25. Ik heb geen bucketlist. Er is niet echt een land waar ik per se geweest moet zijn. Ieder land heeft wel iets moois. Azië en Zuid-Amerika trekken me niet zo, ook al ben ik er nog nooit geweest. 


16 opmerkingen:

  1. heerlijk als daar je passie ligt,

    ik ben meer een huismusje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan. Wij gaan graag eens ergens anders heen. En zo is ieder mens weer anders en hebben we allemaal onze eigen verhalen, of het nou lekker thuis of elders is.

      Verwijderen
  2. Wat ‘n leuk blog! 4 kinderen slapend op de achterbank, geweldig! En je schoonvader die de verkeerde kant opging 😱
    Mijn ouders gingen nooit met vakantie, bijna niemand in onze omgeving trouwens.
    Wat vliegen betreft ben ik net als jij, stressen totdat ik in de veiligheidsgordel zit.
    De landen waar ik geweest ben zijn: Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Polen, Tsjechië, Rusland, Kaliningrad, Denemarken, Engeland en Australië.
    Zonder corona zaten we nu in Australië 😢

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer hè, dat je niet naar Australië kan? Ik hoop dat jullie snel weer die kant op kunnen.

      Kaliningrad moest ik even opzoeken, want daar had ik nog nooit van gehoord.

      Mijn ouders gingen weg omdat ze een eigen bedrijf hadden. Als ze gewoon thuis bleven dan stonden er nog steeds klanten aan de deur en waren ze nog niet vrij.

      Verwijderen
  3. Heerlijke herinneringen toch. Behalve dan de drie weken regen in Noorwegen. Tenminste, ik zou dat vreselijk vinden.
    Ik vlieg graag, ben ook nooit zenuwachtig of zo. Maar wat nu betreft, ga ik toch nog even niet op een vliegtuig stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die drie weken regen waren niet leuk. Noorwegen is een schitterend land, maar ik weet niet of we er ooit nog heen zullen gaan. Het zal er ook weleens niet regenen, maar wij waren er toen helemaal klaar mee.

      Verwijderen
  4. Je hebt veel avontuur genoten, in vele landen, op vele manieren. Mooi om erop terug te dromen.
    Het weer heb je niet altijd in de hand, maar dan smaakt de zon dubbel hard de volgende keer.

    Met mijn ouders gingen wij ook altijd de bergen is, een stationcar vol met drie rijen banken, de twee kinderen die achteraan moesten kruipen waren de pineut, want het bankje was wel heel erg krap. En toch vond ik dat reizen zalig.

    Ook later met de eigen kroost.

    Nu houden we het meer bij fietsvakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons zijn dat tegenwoordig wandelvakanties. Vroeger wandelden ook en met de kinderen gingen we ook in de bergen en in het bos wandelen, maar dat was niet iedere dag. En waarschijnlijk ook niet van die afstanden als dat we nu afleggen.
      Er is overal een tijd van, zeg ik weleens. De tijd dat we met de kinderen rekening moesten houden op vakantie hebben we achter ons liggen.

      Verwijderen
  5. Wij hebben veel schitterend weer gehad in Noorwegen en ook vaak in Zweden,
    jullie hadden dus echt pech gehad, 3 weken regen maakt het een stuk minder leuk.
    Prachtig Scandinavie in alle opzichten.
    Alvast fijn weekend gewenst,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, het kan dus wel!
      Op den duur waren onze schoenen gewoon niet meer droog te krijgen.

      Jij ook alvast een fijn weekend.

      Verwijderen
  6. Mijn ouders hadden een boot en dus lagen we elk weekend op een eiland van een vereniging. In de vakantie vaarden we heel Nederland door en stukjes Belgie en Duitsland. Fijne herinneringen allemaal aan.
    Met ex gekampeerd met vouwwagen jaar of 10. Met nieuwe partner de eerste vakantie ook met mijn vouwwagen weg, hij vond het niet zo geweldig en kocht daarom meteen maar een huis in Frankrijk. Nu na 20 jaar nog steeds kamperen daar want verbouw is nooit goed vd grond gekomen.
    Mijn leukste reis was naar mijn zus die tijd in IJsland werkte, week rondgereden daar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook leuke herinneringen allemaal.
      Dat zo'n verbouwing lang duurt, zo op afstand, kan ik me wel voorstellen. Lijkt me erg lastig.

      Verwijderen
  7. Wat een leuke blog. Er zijn heel wat overeenkomsten. Ik vloog voor het eerst toen ik vijfentwintig was. Wij gingen ook van tent via vouwwagen naar caravan. Dat ding heb ik nooit fijn gevonden, wel makkelijk. Nu weer een tent. Maar nu hebben we geen auto meer, dus kamperen we even niet. Jammer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik was meer van de caravan dan van de tent. Zodra de caravan gehaald werd en hier voor de deur stond begon het vakantiegevoel.

      Verwijderen
  8. Wat leuk om te lezen allemaal. Pfffft, Noorwegen en al die regen. Wat jammer. Mijn ouders houden van Noorwegen.

    BeantwoordenVerwijderen