intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 28 januari 2020

ik MOET

Tien dagen geleden was ik jarig en, zoals ik toen al schreef, vierde ik mijn geboortedag niet. Sinds onze Jus overleden is vind ik er niks meer aan. Ik was altijd graag jarig, zorgde voor hapjes, maakte jarenlang samen met de kinderen taarten en het huis zat altijd vol met visite. Op mijn verjaardag voelde ik me ook altijd echt het feestvarken.

Gisteren vroeg iemand aan me of ik een goede verjaardag gehad had. Ik vertelde dat ik het niet gevierd had en toen merkte zij op dat ik mijn verjaardag MOET blijven vieren. Dat MOET echt! En hoe meer ik uitlegde dat het voor mij niet meer goed voelde en dat het me alleen maar verdriet zou doen, hoe harder zij probeerde me te overreden. 

Eigenlijk was ik er een beetje van uit mijn doen. Hoe kan iemand, die zelf nog niet al teveel ellende meegemaakt heeft, haar wil zo aan iemand proberen op te leggen? Ze heeft een man, vier gezonde kinderen en haar ouders en schoonouders leven nog. Goed, haar oma is kort geleden overleden, maar toevallig had ze toen ook verteld dat ze eigenlijk geen band met oma had. Dus ja, waar praat je dan over? Maar wat me nog het meest verbaasde was dat ik het van haar niet verwacht had. Ze was vaak een luisterend oor en ze was ook altijd zo begripvol. Zou zij dan toch tot het soort mensen behoren dat denkt dat er een einde aan het verdriet komt of vind ze dat ik me aanstel en dat het nu maar eens afgelopen moet zijn?

En ik weet het hoor: zij weet niet hoe ik me voel en voor haar is dat een geluk. Mensen maken weleens vaker een opmerking die op mij best wel naar kan overkomen, maar die blijven daar verder niet over dooremmeren en dat was nu wel het geval. Ik MOET, MOET, MOET... mijn verjaardag vieren, want die dag kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Tja, gelukkig MOET ik niks en ben ik baas over mijn eigen leven en misschien zal ik wel nooit meer mijn verjaardag vieren. 
En wat dan nog? 
Ik snap niet dat iemand anders daar zo'n probleem van kan maken!

Zo, dat moest er even uit 😠😢



17 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend vervelend zo'n reactie. Het is ook zo moeilijk om dan gelijk te reageren.
    Je laatste alinea klopt helemaal. Jij moet niets, wat een ander vindt.
    Ik lees je heel graag, herken veel. Onze zoon is ook overleden na een lange ziekte.
    Reacties van mensen zijn soms zo moeilijk aan te horen. Gedurende de jaren dat hij ziek was en zeker ook na zijn overlijden.
    Liefsss Threes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Die reacties kunnen me heel erg overvallen en vaak weet ik den gewoon niet wat ik moet zeggen.
      Voor jou heel veel sterkte xxx

      Verwijderen
    2. Later weet ik vaak veel beter wat ik had willen zeggen. Wanneer ik het echt belangrijk vindt kom ik er bij diegene op terug.
      Dank je wel, Wiebe is twee jaar geleden overleden, het gaat goed met mij, ons. Maar moeilijke dagen, weken blijven er zijn. En dat is ook goed. We leren er mee te leven. Xxxx

      Verwijderen
  2. Wat naar voor je dat iemand zo door blijft drammen terwijl jij duidelijk zegt niets te willen als je jarig bent .Als het weer gebeurd zou ik duidelijk zijn dat je er niet meer over wil praten .Het is tenslotte jouw leven en jij bepaald de regels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet niets, nooit! Je MAG je verjaardag vieren. En als het niet goed voelt dan doe je het niet. Het is jouw verjaardag. Het is jammer dat iemand van wie je het niet verwacht zo reageert. Ze zal er wel een reden voor hebben. Misschien de volgende keer maar eens vragen als ze weer zo reageert waarom ze dit doet.
    Warme groet, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alleen poepen moet.
    Dat gedram alleen al, daar krijg je toch al een punthoofd van. En dan ook nog over zoiets en je nog uitlegt ook waarom je geen blij gevoel meer hebt bij je verjaardag. Echt heel vervelend voor je. Laat je er niet van weerhouden de dingen te doen zoals ze bij jou passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat raar. Van haar dan hè, niet van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat vreemd dat iemand vindt dat jij iets moet! Ik vier mijn verjaardag nooit met anderen, zelfs zonder familie, alleen met mijn man. Gelukkig is er niemand die mij vertelt hoe ik het zou moeten vieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gats... wat naar je móet niks...
    gewoon bij je eigen gevoel blijven en als ze weer begint weglopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien is het in eerste instantie goed bedoeld, maar blijven volharden vind ik niet echt getuigen van veel empathie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt helemaal gelijk, je MOET niets! Nou ja, je MOET aan jezelf denken (maar dat is dan alleen bedoeld als wijze raad, die je niet hoeft op te volgen)!
    Onbegrijpelijk dat iemand zo blijft doordrammen. Als je wilt, en alleen als jij dat wilt, zou je de volgende keer dat je deze persoon spreekt, kunnen vragen waarom zij daar zo op door bleef gaan. Ze zal het misschien heel anders bedoeld hebben dan hoe het op jou overkwam, en wellicht kun je haar uitleggen hoe vervelend je dit vond. Maar, alleen doen als jij daar de behoefte toe voelt, anders haar lekker in haar eigen sop laten gaar koken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een nare opmerking. Je moet helemaal niets. Volg je gevoel. Een ander heeft daar niets over te zeggen. Heel veel mensen vieren hun verjaardag. Om wat voor reden dan ook.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tja, het is lastig te doorgronden waarom iemand zo volhardend is. Zeker als je een ander soort begrip en meeleven gewend bent. Daar zit vast een gedachte achter en dat hoeft misschien niet eens iets te zijn wat ze zelf heeft meegemaakt. Maar misschien gehoord of gelezen.
    Ik ben ook niet dol op het vieren van dagen. Dus niet de feestdagen, jubilea, verjaardagen. Ik houd wel erg van de taart, aandacht, warmte en gezelligheid, maar iets staat me tegen aan het feit dat het zo expliciet aan een datum is gekoppeld. Ik voel altijd net iets te veel de verplichte kantjes er aan. Ik heb al (veel te) vroeg in mijn leven geleerd hoe het is om 'er niet gewoon bij te horen' dus ben ik hier ook gevoelig op. Iedereen is altijd van harte welkom, maar niet omdat het dan en daar van je verwacht wordt.
    Ik vier elke dag en het liefst met iedereen die dat ook met mij wil.
    Alleen wanneer ik geconfronteerd wordt met mensen die ziek zijn en weten dat hun leven eindigt, heb ik meer begrip voor hun versie van 'je moet elke verjaardag vieren, want je hebt er weer een jaar bij en dat is heel bijzonder'. Zou deze persoon misschien zoiets in de gedachte hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wakker liggen wat jij deed, zou ik denk ik ook hebben. Keer op keer het gesprek in je hoofd herhalend...en jezelf opfokken tot je niet meer slaap. Niet handig, maar ja... ;-)

      Verwijderen
  12. Wat naar dat je zo'n vervelend gevoel overhield aan het gesprek. Dan raakt het toch iets pijnlijks binnen in je, terwijl je het al niet makkelijk hebt.

    Iemand zo dwingend iets proberen op te leggen is nooit charmant vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik durf voorzichtig denken dat het goed is bedoeld, omdat ze er vroeger vaak was voor jou?
    In het leven is elke mens uniek.
    "Jeder Mensch ist ein einmaliger Mensch und tatsächlich, für sich gesehen, das größte Kunstwerk aller Zeiten." (Thomas Bernhard)
    Leef waar jij je best bij voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zou het toch fijn zijn als iedereen het woord MOET eens alleen op zichzelf
    zou toepassen.
    Ik ben zelf opgevoed met het idee, dat heel veel moet, omdat het nu eenmaal zo hoort
    en daar had ik toen al een hekel aan. Nu laat ik ook niet meer gebeuren, dat ik
    dingen doe, omdat "men" vind, dat het zo hoort.
    En zeker in jouw situatie komt dat begrijpelijker wijs heel vervelend over, hoewel
    misschien niet eens verkeerd bedoelt.
    Doe alleen hetgeen jij voelt wat MOET en laat een ander zijn eigen regels maken.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen