intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 6 augustus 2019

musea (1)

Voor zijn werk moest manlief naar Tilburg toe en ik reed met hem mee. Bij het Textielmuseum in deze stad zette hij me af en mijn dagje Tilburg was begonnen.


Het Textielmuseum is deels gevestigd in een oude textielfabriek (op de foto hierboven het rechtse deel). Je ziet daar onder andere hoe vroeger wollen dekens geproduceerd werden.




En in de damastweverij zie je waar tafellakens en servetten geweven werden en je leert over de patronen in de stof.



Momenteel zijn er een paar wisseltentoonstellingen en één daarvan gaat over een Duitse school voor ontwerpers, kunstenaars en architecten, die honderd jaar geleden opgericht werd. Doordat er in de jaren dertig van de vorige eeuw een aantal afgestudeerde studenten in Nederland aan het werk ging, inspireerden zij hier textielontwerpers en kunstenaars.  



Er werd geëxperimenteerd met dessins en kleuren, die tot dan toe sober waren.

Het Textielmuseum is een mooi museum, maar het was toch minder iets voor mij dan ik verwacht had. Maar dat geeft niet. Ik heb daarom toch wel interessante dingen gezien en geleerd.


Ik heb hier niet alles laten zien en verteld over het Textielmuseum, want voor anderen die erheen willen gaan moet er ook wat overblijven om te ontdekken. Als je meer wil weten over het museum: klik!

Na het Textielmuseum bezocht ik nog een museum, maar daar zal ik een ander blog aan wijden, anders wordt deze te lang. Wel wil ik nog vertellen dat ik ook nog naar een Kringloopwinkel geweest ben (Kringloop Tilburg). Ik kocht daar voor een eierdoppenverzamelaar een eierdopje en een nieuwe waterfles (de sticker met streepjescode uit de winkel zat er nog op) voor mezelf. Manlief pikte me bij de kringloopwinkel op en daarna reden we terug naar Zeeland, naar huis. 
Het was een welbestede dag. 





9 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n dagje met je man mee, ik deed dat ook weleens, echt een dag voor jezelf,
    die je zelf in kunt vullen.Ben ooit weleens in Tilburg geweest, maar kan me daar
    weinig meer van herinneren.
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het een prachtig museum, vooral die damast weverij, echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je op die manier makkelijk in Tilburg kon komen. Het lijkt me zeker een leuke stad om te bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben daar een paar jaar geleden ook geweest. Heb ik de stof van Maxima's jurk nog aangeraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroegah, toen ik jong was en in Tilburg studeerde, wandelde ik op weg van station naar school wel eens langs het museum. Ben er nooit binnen geweest. Staat wel al een tijdje op mijn lijstje, in combinatie met een tweede bezoek aan De Pont. Ik gok.... ;-) maar lees het later wel.

    BeantwoordenVerwijderen