intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 7 juli 2019

lens

Van vakantie terugkomen en daarna nog drie dagen vrij zijn, is eigenlijk zo gek nog niet. We hebben genoeg tijd om in de tuin te werken, bij onze ouders op visite te gaan en andere klusjes te doen voordat we weer aan het werk moeten. 

Vrijdag was manlief jarig en dat zouden we gisteren gevierd hebben, maar doordat er best al veel mensen op vakantie zijn en dus niet konden komen, hebben we besloten om zijn verjaardag later deze zomer te vieren. Manlief kon er niet zo mee zitten, maar we zouden ook gelijk de verjaardag van zoonlief vieren en voor hem vonden we het niet leuk als er bijna niemand zou komen. Zoonlief is eerder in het jaar jarig, maar zijn verjaardag is zes dagen na de sterfdag van zijn broertje en hij ziet het niet zitten om in die periode zijn verjaardag te vieren, wat logisch is. De afgelopen jaren heeft hij zijn verjaardag daarom in juli gevierd en dan is het allemaal een stuk minder beladen. Gisteren ging het dus niet door en we moeten nog even een nieuwe datum prikken. 

Manlief en ik zijn alweer een eind wezen wandelen. Gewoon hier in de buurt. Het was eigenlijk wel lekker om weer op vlak terrein te lopen. Die bergen op vakantie waren mooi hoor, maar wij zijn niet gewend om in de bergen te lopen en we vinden het toch altijd best wel inspannend. Maar dat is het leuke van op vakantie gaan en weer thuiskomen: elders nieuwe dingen ontdekken en andere dingen doen en thuis ook weer blij zijn met het normale.

Na maanden nadenken heb ik eindelijk een andere lens voor mijn camera gekocht. Mijn camera en de lens zijn vijf jaar oud en de lens is beschadigd en dat kun je zien op de volgende foto, waarop ik een paar beschadigingen omcirkeld heb:


Er zitten nog veel meer beschadigingen op, maar deze zijn het duidelijkst. Als ik een foto van een plantje of een dier maak, dan zal je het niet zien, maar op een foto als hierboven met een blauwe lucht zie je het wel. De beschadigingen zijn ontstaan doordat er een losse dop over de lens moet en negen van de tien keer steek ik die dop ik mijn tas of een jas/broekzak als ik op pad ben, waardoor de lens niet beschermd is. 

Een nieuwe lens kost rond de 300€ en dat vind ik gewoon heel veel geld. Ik heb zelfs nog gekeken of ik een andere camera met lens zou aanschaffen, maar dan was ik niet alleen nog veel meer geld kwijt, maar ik ben nog altijd erg tevreden over mijn huidige camera en waarom zou je iets waar je tevreden over bent vervangen?

Gisteren was ik toch maar weer eens op internet aan het zoeken en opeens kwam ik bij een fotospeciaalzaak 'mijn' lens tegen, tweedehands voor 130€, onbeschadigd en met twaalf maanden garantie. Ik heb er niet lang meer over na moeten denken en ik heb deze lens besteld en betaald van mijn vakantiegeld, want dat ging ik dit jaar aan mijn fotografiehobby besteden. Van de week wordt de lens geleverd en ik hoop nog heel erg lang met mijn camera en met de nieuwe lens te kunnen doen. 


8 opmerkingen:

  1. En dat je maar veel mooie plaatje mag schieten met je nieuwe lens. Veel plezier ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een goede investering van je vakantiegeld. Ga jij (en wij ook denk ik) veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een koopje zeg die tweedehands nieuwe lens! Dat is een stuk beter dan die 300,-!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook. Nieuwe lenzen zijn behoorlijk prijzig en ik ben blij dat ik deze tweedehands tegenkwam.

      Verwijderen
  4. Een fotograaf gaf mij ooit de tip om een UV-filter op de lens te draaien. Bij een beschadiging is het veel goedkoper om het filter te vervangen dan om de lens te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen