intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 21 januari 2019

land van de zee

Vorig jaar kocht ik een wandelkaart van het Zeeuwse Walcheren en direct werd mijn aandacht getrokken door het gebied tussen Oostkapelle en Domburg. Er blijkt daar veel groen te zijn en er is ook een kasteel. Later ontdekte ik dat museum Terra Maris daar ook is en ik nam me voor om daar een keertje heen te gaan en omdat het gisteren mijn beurt was om te kiezen waar we gingen wandelen, besloot ik dat we daarheen gingen.

We parkeerden de auto vlakbij kasteel Westhove, waarin een jeugdherberg gevestigd is.

Het kasteel dateert al uit 1300 en schijnt vroeger veel groter geweest te zijn.

Vlakbij het kasteel is het museum. Terra Maris betekent land van de zee. Omdat ik nu de Museumkaart heb, mocht ik daar zonder te betalen in. En omdat ik ook nog donateur van Het Zeeuwse Landschap ben, ging er van het entreegeld van manlief (die geen Museumkaart heeft) 25% korting af.

Het museum is klein (en in verhouding met wat je kreeg te zien toch best wel aan de prijs), maar wel interessant en zeker voor kleine kinderen leuk. Er was een groot zoutwateraquarium, waar we best wel een tijd bij hebben staan kijken.

Interessant vond ik het deel dat over de verdronken dorpen ging. En ook bijzondere vondsten trekken altijd wel mijn aandacht:

Dit zijn insectenhotels in de landschapstuin van het museum:

We lunchten in het restaurant van het museum en daarna besloten we om naar Domburg te wandelen. Er zijn verschillende wandelpaden en wij besloten om niet echt een vaste route te lopen. We zouden wel zien waar we uitkwamen, maar er was één gebouw wat ik wel graag wilde zien en dat was het Badpaviljoen:

Dit werd gebouwd in 1888 en er waren onder andere een concert- en een kuurzaal.

We hebben door de bossen, over het duin en over het strand gewandeld.

En als je onderstaande foto ziet zou je het misschien niet zeggen, maar het was gisteren erg druk met wandelaars.

Onderweg dronken we nog ergens koffie en daarna gingen we terug naar de auto. Het was een mooie dag om te wandelen (we liepen 7,5 km) en met een voldaan gevoel reden we weer terug naar huis.

Mijn eerste bezoek aan een museum met mijn pas gekregen Museumkaart is dus een feit.
Dat er nog maar veel mogen volgen.

1. Mooie wandeling! En die museumkaart is zo fijn!

1. Ik ben ook echt van plan om er regelmatig gebruik van te maken, maar ik heb mijn 'abonnement' nog niet gelijk doorlopend verlengd. Dat kon wel, maar ik ga eerst eens zien hoe het me dit jaar bevalt.

Verwijderen
    2. Haha, ik heb de optie automatisch verlengen ook niet aangezet. Ben ondertussen wel al (Groningen, Venlo, Sittard, Kerkraden, Steyl) 5 maal in het museum geweest. Bijna elke maand een keertje. Dat kan beter.. ;-)

2. Prachtige foto’s! Wij combineren wandelen en bezoek aan museum of galerie ook vaak.

1. Dank je wel. Ik vond dat gisteren ook wel leuk. Vaak rijden we ergens heen, maken een wandeling en rijden vervolgens weer terug naar huis. Gisteren waren we gewoon echt een hele middag op stap en ik vond het museum ook best interessant. Ik ben wel al in meer musea in Zeeland geweest, maar dit ging eigenlijk over de hele provincie en dat sprak me wel aan.

Verwijderen
  3. Wat is het mooi daar. In dat kasteel hebben wij ooit geslapen. Zo leuk voor de meisjes was dat.

1. Dat is leuk te lezen. Ik kan me best wel voorstellen dat het leuk was om in een kasteel te slapen.

Verwijderen
  4. Prachtige plaatjes! En dat badpaviljoen vind ik ook erg mooi!

nicole@huisvlijt

5. Veel plezier met je MK! In dat museum heb ik ooit een geweldige tentoonstelling gezien over Alice in Wonderland, geloof ik. Maar ook wel eens wat minders gezien.

1. Nu ging het over wind en dat was wel grappig, zeker voor kinderen die allerlei testjes konden doen. Die testjes heb ik trouwens ook gedaan hoor :-)