intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 31 augustus 2018

paddenstoelen en fruit


Een tijd geleden had ik ergens gelezen dat de droogte van de afgelopen maanden ook niet goed voor de paddenstoelen zou zijn. Gelukkig zie ik ze nu toch op heel veel plaatsen verschijnen. Misschien zullen het er minder dan voorgaande jaren zijn, ik weet het niet, maar we gaan toch geen paddenstoelloos najaar in. 

De appels en peren in mijn tuin zijn niks. Er hangen wel genoeg appels aan de boom, maar de appeltjes zijn piepklein gebleven en daardoor niet bruikbaar. Ik zou er misschien nog eens wat door de sapcentrifuge kunnen doen, maar veel sap verwacht ik er niet van te krijgen. De peren zijn ook klein en er hangen beduidend minder peren in de bomen dan voorgaande jaren. 


Wat dit jaar het fruit in onze tuin betreft, deden alleen de rode besjes en de framboos het goed. De kersen, appels en peren deden het een heel stuk minder. We hebben ook rabarber in de tuin en dat is de enige groentesoort die we hebben staan. Ook de rabarber heeft veel te lijden gehad onder de droogte en de steeltjes waren zo nietig en slap, dat ik daar niet van heb kunnen oogsten.


Ach ja, volgend jaar zal het misschien weer beter zijn. Met fruit en groente in de tuin is het toch altijd maar afwachten of het iets wordt. Ik verzorg mijn bomen en planten eigenlijk ook niet goed genoeg, want met een beetje extra mest en extra water was het allemaal misschien wel iets geworden. Volgend jaar zal ik weer beter mijn best doen, dat is beloofd.


De bovenste paddenstoelenfoto nam ik van de week tijdens een wandeling in de buurt. De rest van de foto's heb ik in onze tuin genomen. Er zullen vast nog wel andere soorten paddenstoelen bij komen, maar voor nu moeten we het met deze varianten doen.

En de paddenstoelen die we wel eens eten, haal ik gewoon in de winkel. Ik heb namelijk geen verstand van eetbare soorten in de natuur en dat wil ik graag zo houden. Want je zou toch maar eens mis zijn hè...

4 opmerkingen:

  1. Mijn peren zijn allemaal al gevallen, heb er nog net eentje kunnen eten. De anderen laat ik dan maar ver aan de insecten, die moeten ook eten hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook geen wilde paddenstoelen durven eten, ben een bangerd wat dat betreft.
    Hier (op ons vakantieadres aan de Bodensee) zie je ze nog nergens, wel volop appels en peren, maar daar is het hier de omgeving ook voor. Bij ons in Nederland hebben we ook een appelboompje en dat hing vol appels toen we weggingen, benieuwd wat er nog aan hangt als we eind volgende week terug zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop mijn paddenstoelen ook in de winkel hoor, denk er net zo over als jij, je zult je maar een keertje vergissen... De fruitbomen hebben een zwaar jaar, dus het fruit zal de komende tijd helaas wel duur zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De tuin... altijd een verrassing of het wat wordt. Onze appelboom buigt gewoon door van de hoeveelheid appels, maar volgens een kenner wordt het toch helemaal niks want door de droogte krijg je geen sap. We zullen het zien volgende week als we weer terug zijn van vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen