intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 21 augustus 2018

lille

We zijn in Noord-Frankrijk op vakantie en dat komt omdat ik graag naar Lille wilde. Jaren geleden ging ik met een uitstapje van mijn werk naar Lille, of Rijsel zoals ze in Vlaanderen zeggen, toe. We gingen toen shoppen en naar de kerstmarkt. En ik nam me toen één ding voor: ik zou ooit nog eens terug gaan naar Lille, want wat een geweldig mooie stad vond ik dat!

Tot dan toe kende ik alleen de naam Lille. We kwamen er langs als we naar het zonnige zuiden reden en omdat ik nou nooit eens iemand over Lille hoorde vertellen, ging ik er gemakshalve maar vanuit dat dit een stad van weinig betekenis moest zijn. Ik wist eigenlijk alleen maar dat er in september altijd een grote brocantemarkt is (waar ik zelf nog nooit geweest ben) en ik ben wel eens vanaf het vliegveld van Lille naar Spanje gevlogen, maar verder was de stad voor mij onbekend.

Manlief was nog nooit in de stad zelf geweest en gisteren gingen we erheen. We volgden een stadswandeling van reisroutes.be en we dwaalden nadat we die gelopen hadden ook nog zelf door de binnenstad. Ik blijf erbij dat ik het een geweldig mooie stad vind. Een hele kleurrijke stad. Ik nam genoeg foto's waarvan ik hier een selectie laat zien, zodat je kunt zien waarom ik nou juist voor deze stad viel.
















 


 


Normaal geef ik wel uitleg bij de foto's, maar deze keer dacht ik van ik laat het even zo.

Er was nog heel veel meer te zien en ik denk dat we er best nog wel eens een dag voor uit kunnen trekken om in de stad rond te dwalen. En zoals je misschien wel op de foto's kunt zien, was het niet druk in de stad. Het was maandag, het was bewolkt (halverwege de middag viel er een spatje regen, maar na 5 minuten was het weer droog), maar dan nog was het erg rustig, ondanks dat het toch nog op veel plaatsen zomervakantie is.

Waar ik nog wel uitleg over wil geven is over de volgende foto's. In Lille heb je een oud station, Gare des Flandres en er is een nieuw station: Lille-Europe. Dit nieuwe station is gebouwd in 1994 voor de hogesnelheidstrein, de TGV. In dit stationsgebouw zijn muurschilderingen en door de slechte lichtinval, zijn de foto's misschien niet zo heel erg mooi, maar ik wilde dit wel graag laten zien.




We gingen na de wandeling door de stad ook nog naar de Citadel toe, maar daarover later meer, anders wordt deze post wel heel erg lang.

Voor de liefhebbers van brocante: in het eerste weekend van september is in Lille ieder jaar de grootste en beroemdste rommelmarkt van Europa. De markt begint op zaterdagmiddag om 2 uur en gaat non-stop door tot de zondagmiddag.

13 opmerkingen:

  1. Ik ben een keer naar de brocante geweest. Daarna nooit meer want het was zo ontzettend druk. En ook nooit meer in Lille. Best jammer zo te zien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me wel voorstellen dat het druk was en dan is het ook niet leuk meer. Zelf ben ik niet zo heel erg van de brocantemarkten. Ik ga liever naar een gewone rommelmarkt toe.

      Verwijderen
  2. Dank voor je foto's, en bij deze heb ik Lille gezet op mijn lijstje "plaatsen die ik ooit wil bezoeken". Om de mooie gebouwen en zeker ook om de muurschilderingen! Geniet nog lekker van je uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt en graag gedaan hoor. Ik vind deze stad echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lille is echt een mooie stad. Wist je trouwens dat Lille tot in de zoveelste eeuw tot het Graafschap Vlaanderen behoorde? Je kan het ook aan de architectuur zien op de Grand Place: Vlaamser kan je het niet hebben!
    Het is inderdaad erg rustig, maar dat is normaal in augustus. Alle Fransen zitten dan in het zuiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen wij op de Grand Place kwamen zagen we dat inderdaad gelijk. We zeiden nog tegen elkaar dat het wel iets weghad van Brugge.

      Verwijderen
    2. Klopt! Vooral de trapgeveltjes verraden de Vlaamse oorsprong.

      Verwijderen
  5. Ik ben dol op brocante en allerhande oude 'rommel', maar naar die drukke Lille-markt ga ik zeker niet.
    Het lijkt me een prachtige, statige stad, zeker de moeite waard! Kan me niet herinneren dat ik er ooit geweest ben, dus kunnen we ook bijschrijven op ons lijstje.
    Bedankt voor de prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IK vind Lille ook echt een aanrader. Ben er een paar keer geweest en heb ook weleens een stadswandeling gedaan met een gids was erg boeiend. geniet van de vakantie verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was dat dan in het Frans? Ik vind een wandeling met een gids ook erg leuk maar als het in het Frans is mis ik de helft.

      Verwijderen
  7. Ik was 5 jaar geleden op de brocantemarkt daar en er was ook nog een marathon in de stad. Vreselijk druk. Ik zou ook niet meer naar de brocantemarkt gaan, maar wel naar Lille zelf omdat het zeker een mooie stad is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar ben ik naar brocante op het katshuis geweest. Dat was erg gezellig en tenminste niet groot. Dit jaar is het er niet van gekomen om te gaan maar misschien ga ik volgend jaar wel weer.

      Verwijderen