intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 5 juli 2018

verjaardag

Manlief is jarig: 53 is hij geworden. En ach, onze verjaardagen... het is niet meer wat het geweest is. Van verjaardagen maakten we vroeger altijd een feest, ik was altijd blij als ik mocht vieren dat er weer een jaar bijgekomen was. Het is niet voor iedereen weggelegd om oud te worden. En dat weet je natuurlijk wel, maar je staat daar niet altijd bij stil en dat hoeft ook niet, maar zeker op onze verjaardagen dacht ik daar altijd wel aan.

In januari was ik jarig en het liefste van al had ik die dag overgeslagen. Het was mijn eerste verjaardag zonder Jus en ik was erg verdrietig. Daar kwam ook nog eens bij dat we op die dag afscheid van mijn schoonvader moesten nemen en een paar uur later, net niet meer op mijn verjaardag, is hij overleden. En de avond voor mijn verjaardag kreeg onze oudste een ernstig auto-ongeluk waar hij gelukkig goed vanaf is gekomen, maar als je bedenkt hoe anders het had kunnen lopen... en hoeveel geluk hij gehad heeft... Een ongeluk zit in een klein hoekje, daar weten we alles van.

Nee, mijn verjaardag hoefde voor mij niet zo nodig. En manlief heeft dat nu ook weer. We zijn niet meer compleet zonder Jus. En toch  blijven we onze verjaardagen vieren, maar met een totaal ander gevoel dan voorheen, dat is logisch. Ik ken inmiddels genoeg mensen die niks meer vieren en naar geen enkel feest meer gaan, sinds hun kind overleden is. Dat begrijp ik heel goed. Het zijn nou eenmaal rotdagen en het leven is geen feest meer.

De verjaardag van manlief vieren we zondag met familie, want op zondag kan tenminste iedereen komen. We zullen taart eten en er zullen hapjes zijn, gewoon net als altijd. We staan niet alleen in ons verdriet, want ook de gasten die komen missen onze Jus en we zullen misschien wel samen een traantje wegpinken.

En vandaag... ach we zullen wel zien. Het is totaal afhankelijk van hoe manlief zich voelt of we iets gaan doen of niet.

10 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk zullen dit voor jullie beladen dagen blijven, vooral nu het nog maar zo kort geleden is dat Jus overleden is.
    Toch wens ik je man een goede verjaardag en jullie beiden sterkte!
    Hoewel wij zelf onze verjaardagen altijd in één keer vieren, is dit meer om iedereen een keer bij elkaar te hebben, niet omdat wij om verjaardagen geven. Het zegt ons niet zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ja dat zijn van die dagen dat alles gewoon keihard binnenkomt

      Verwijderen
  2. Het raakt me iedere weer als je zo mooi schrijft over jullie leven zonder jullie Jus.
    Misschien juist hele mooi om bij elkaar te komen voor de verjaardag. Dan zijn jullie omringd met liefde en begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Vorig jaar Jus' geboortedag en dit jaar zijn sterfdag hebben we hem met familie en vrienden herinnerd. Wij vonden ook dat we dat samen met anderen moesten doen.

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met je man. Hoop dat je vandaag toch een manier vind op het op jullie manier te gedenken. Want het is wel weer een jaar zomaar erbij. Ook al doe je niks; als het bij jullie past vandaag dan klopt het. Je schrijft inderdaad heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alsnog van harte met de verjaardag van je man. Ondanks het verdriet wat jullie is overkomen hoop ik dat het een fijne dag was.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat herken ik. Verjaardagen zijn een sterk verbleekte versie van wat het vroeger was na zo'n groot verlies. Veel liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen