intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 12 mei 2018

woef en miauw

Wij hebben huisdieren, altijd al gehad: honden en/of katten bevolkten altijd ons huis en wij zijn dan ook echt honden- en kattenliefhebbers. Maar honden en katten kosten geld en soms gewoon heel erg veel geld. Wij hebben 2 grote honden en sinds vorige week nog maar 2 katten en als ik zie wat me dat alleen al aan voer kost... en dan moet je nog iets  doen om vlooien en teken en wormen te voorkomen! En o ja, die dierenarts die rekent ook nog een paar lieve centen voor een bezoekje en behandelingen!

Ik schreef al dat we sinds vorige week nog maar 2 katten hebben, vorige week lieten we namelijk onze oudste kat, Simba, inslapen. Simba was 14 jaar en had last van haar schildklier, waar ze sinds een jaar medicijnen voor kreeg en ze had last van artrose en daar kreeg ze al een jaar of 2 medicijnen voor. Door die artrose kon ze zich niet meer goed schoonhouden en een paar keer per jaar liet ik haar achterste kaalscheren. Eerlijk gezegd heeft het beestje ons de laatste 2 jaar een vermogen gekost en het laatste consult en de laatste 2 prikken vorige week, kostten €66,00. En dan namen we haar nog mee naar huis om in de tuin te begraven, anders hadden we ook nog voor het afvoeren van het beestje door de dierenkliniek moeten betalen of voor een crematie. 

Simba

Een maand geleden had onze oudste hond een kwaadaardige tumor die operatief verwijderd moest worden. De tumor werd onderzocht in een laboratorium in Gent en gelukkig viel het met het aantal kankercellen wel mee, maar we moeten het verder wel goed in de gaten houden en zodra er nieuwe gezwellen bijkomen moeten we gelijk aan de bel trekken. Voor het consult, de beoordeling met de microscoop bij de dierenarts, de operatie, het onderzoek in Gent, antibiotica en pijnstillers betaalden we in totaal €428,00.

Een dag na de operatie zat ze al weer fris en fruitig in de tuin

Wij hebben geen verzekering voor onze huisdieren voor de dierenarts, wij sparen daar gewoon voor. Dat is gewoon een keus die je maakt. Evenals het inenten: er zijn mensen die hun huisdier wel laten inenten en mensen die dat niet doen. Wij doen dat wel ieder jaar en over een maand is het weer zover, want dan moeten die 2 honden en 2 katten hun jaarlijkse prikje krijgen.

Als ik naar een programma als Steenrijk Straatarm of een ander programma over mensen die het financieel slecht hebben kijk, dan valt het me op dat er altijd wel ergens een kat of een hond rondloopt. En soms zou ik graag naar ze willen roepen dat ze er niet aan hadden moeten beginnen of toch zeker geen nieuw dier in huis moeten halen. Voor mij hoeft niemand zijn huisdier weg te doen, maar als ik dan denk aan de hoge kosten die een huisdier met zich mee kan brengen... 

Maar ik snap wel waarom iemand een hond of een kat heeft. Ik vind het namelijk ook heerlijk om huisdieren rond me heen te hebben en ik roep ook dat ik ze niet zou willen missen, alhoewel ik wel weet dat na deze 2 honden die we nu hebben er geen nieuwe meer zal komen. Maar dat heeft niets met de hoge kosten te maken, maar meer met het feit dat je altijd gebonden bent.

Weet je, sinds onze jongste zoon overleden is zijn heel veel dingen erg confronterend. Vorige week lieten we Simba inslapen en daar stonden we dan bij de dierenarts met ons drieën in plaats van met ons vieren. We hadden verdriet om Simba maar we hadden nog meer verdriet om het kind dat daar ook had moeten staan en er niet was. En vertel me niet dat hij er misschien toch wel bij was want daar geloof ik niet in, voor mij is dood ook echt dood en daarnaast zou ik me vreselijk opgelaten en beperkt voelen als ik weet dat er steeds iemand om me heen hangt. Als anderen wel in een hemel of in een leven na de dood geloven, dan moeten ze dat zeker doen, zolang ze het maar niet aan mij proberen op te dringen. En het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar mij troost je er nou eenmaal niet mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten