intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 21 november 2020

eitjes

Voor een wandeling zochten we vandaag de stilte op. We parkeerden de auto bij Kasteel Elderschans in Aardenburg.

Als je iets over de huidige bewoner wil weten, kijk dan hier: klik!

Of bekijk een aflevering van Steenrijk, Straatarm waar de bewoners aan meegedaan hebben: klik!

(Bron: Google Maps)

Aardenburg is in het zuiden van West-Zeeuws-Vlaanderen, maar we passeerden vandaag de grens met België niet. 


De afgelopen drie jaar hebben we met onze wandelingen de hele streek doorkruist en toch weten we nog steeds wegen te vinden waar we nog niet eerder gelopen hebben. 

Ik heb altijd klein geld mee om onderweg iets te kunnen kopen.

Deze keer had ik eieren nodig, maar helaas waren hier de eieren op:


Deze boerenkar is vast al een tijdje niet gebruikt:


Het was een grijze dag en de wind was best wel fris.


We hebben voornamelijk over polderwegen gelopen en een paar keer onverhard, zoals hier langs de rand van een akker:



Suikerbieten:





Kruisdijkschans:


Een schans werd ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog gemaakt van afgegraven aarde en was een verdedigingswerk. De Kruisdijkschans was een fort om de Spanjaarden tegen te houden, later werd het een buitenplaats en weer later een boerderij. Een jaar of tien geleden is het vervallen huis opgeknapt en wordt het weer bewoond. 



Namen van boerderijen en huizen vind ik altijd leuk. Het huis hieronder heet Huize Rodanborch en staat in Aardenburg:


In het jaar 175 bouwden de Romeinen, op de plaats waar nu Aardenburg is, een castellum dat waarschijnlijk Rodanum heette. Later, in de Frankische periode (derde eeuw), werd dat veranderd in Rodanborch. Na overstromingen was het gebied lange tijd onbewoonbaar. Toen er in latere eeuwen weer mensen woonden, werd de naam Ardenborch gebruikt, wat later dus Aardenburg werd.

Het rondje dat we liepen.

Na een wandeling van tien kilometer, stapten we in de auto en reden daarna naar de biologische kippenhouder, waar ik alsnog eieren kocht. 



8 opmerkingen:

  1. Mooi wandeling is dit, beetje cutuur, beetje natuur en zoals het is.
    Hier houd ik zo van, leuk hè, om dan tòch nog onbekende wegen te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe doen wij een stadswandeling en dat is ook mooi, maar wij houden toch meer van wandelingen buiten steden of dorpen.

      Verwijderen
  2. Wij hadden een keer WeekendjeWeg in het hotel naast Elderschans. Het was januari en ik heb nog nooit zoveel sneeuwklokjes bij elkaar gezien. Ga nog maar eens kijken dan. Toen had ik ook nog nooit van Salar gehoord, maar het was een prima weekend. Veel gewandeld toen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! In onze eigen tuin willen sneeuwklokjes niet...
      Tja Salar... er is al eens een inval gedaan op verdenking van fraude en illegaal personeel, maar er is niks gevonden. Iedereen hier vraagt zich wel af hoe de Azimi's het allemaal voor elkaar gekregen hebben om van niks multimiljonair te worden.

      De afgelopen jaren heeft hij eens per jaar voor bewoners uit verzorgingshuizen voor gratis diners in zijn hotel gezorgd. En hij doet ook wel andere goede dingen.

      Verwijderen
  3. Mooie wandeling weer. Wij deden er vandaag ook weer 13. Het hadden er 10 moeten zijn, maar we liepen gigantisch verkeerd en moesten toen een flink stuk terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig daar... Als we weer eens vakantieplannen hebben en ook mogen...
    Nou, dan kom ik die kant uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk!
      Zelf vond ik het hier altijd kaal en saai, maar tijdens het wandelen hebben we al veel mooie plaatsen ontdekt en mooie dingen gezien.

      Verwijderen