intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 1 september 2023

zilte groente

Veel supermarkten hebben tegenwoordig een aparte koeling voor voedsel dat op datum is en wat tegen een gereduceerde prijs verkocht wordt. Ik kijk daar altijd wel even in en vaak haal ik er ook iets van tussen. Deze keer kwam ik met een een bak zeekraal van 250 gram thuis. Best wel veel, want ik ben de enige die hiervan eet, maar ook dan komt dat wel op. 


Deze zeekraal is gekweekt, maar van nature komt het voor in Zeeland en in het Waddengebied en is zout/zilt van smaak, doordat het in aanraking komt met zeewater. Laatst vroeg iemand of ik wist waar je hier zelf zeekraal kan oogsten, maar dat wist ik niet. Ik doe dat nooit en zonder een vergunning mag dat ook niet. Ik wil hierbij niet zeggen dat ik altijd het braafste meisje van de klas ben, maar wat dit betreft koop ik de zeekraal toch liever dan dat ik een boete riskeer.

De zeekraal spoel ik schoon en daarna blancheer ik het een paar minuten in kokend water. Niet te lang want het moet knapperig blijven. Je kan het trouwens ook rauw eten. 

Misschien heb ik al eens eerder over zeekraal geschreven, maar als dat zo is dan is het alweer een hele tijd geleden, want zo vaak eet ik het niet. 
 
🥬 🥬 🥬 🥬 🥬 🥬

Ik had mijn wandelschoenen naar de schoenmaker gebracht, omdat van beide schoenen de zool losliet. Gisteren haalde ik ze op en de schoenmaker garandeerde me dat ze nu zo goed vastgelijmd zijn, dat ze nooit meer zullen loslaten. Dat is mooi! Het kostte me net geen tien euro. 

Daarna ben ik wezen tanken in België, want daar betaal ik dertig cent minder per liter, dat is dus nogal de moeite. Ik ga er niet per se voor omrijden, maar nu was ik toch al een eindje op pad richting België en dan kon ik daar gelijk ook om boodschappen en naar de kringloopwinkel toe.

🚗 🚗 🚗 🚗 🚗 🚗

Ik ga nu nog een ochtendje werken en dan heb ik een week vakantie. Na de hele zomer gewerkt te hebben, ben ik daar best wel aan toe. 

Fijne vrijdag en alvast een goed weekend!


18 opmerkingen:

  1. Ik eet het ook weleens, lekker bij vis. De benzine is daar goedkoop zeg, fijn dat je daar makkelijk heen rijdt. En die wandelschoenen: fijn om weer kilometers te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik deze schoenen weer terug heb. Ik heb nog wel andere schoenen, maar dit zijn mijn favoriete zomerwandelschoenen.

      Verwijderen
  2. Ik wens je een fijne vakantie, ben nu zelf ook vrij na een hele zomer doorwerken, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heerlijk zeekraal. Als het er is koop ik het vaak

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maar af en toe. Ik denk dat ik er meestal wel overheen kijk.

      Verwijderen
  4. Als kind (lang geleden) gingen wij met het gezin naar de buitendijk om zeekraal te plukken. Dat vond ik heel leuk om te doen. Lekker buiten op het slik bezig zijn, en een beetje kliederen met water.
    Maar als de zeekraal eenmaal op tafel stond vond ik het stinken., echt "buiten water lucht". Sinds mijn jeugd eet ik eigenlijk geen zeekraal meer, maar ik zal het toch eens kopen. Misschien vind ik het nu wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ruikt inderdaad naar de zee. Ik ging vroeger wel kokkels (kreukels, alikruiken) van de paalhoofden plukken en mijn vader kookte ze dan en at ze dan op. Ik moest ze niet en eigenlijk nog steeds niet.

      Verwijderen
  5. Ik eet het zelden maar vind het wel lekker.
    Geniet van je vakantie, het wordt prachtig weer de komende week en veel plezierige wandelkilometers.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het weer ziet er echt goed uit, we gaan het treffen.

      Verwijderen
  6. Nee dat vind ik niet lekker, ik hou niet van vis die naar vis smaakt en ruikt en daar valt zeekraal ook een beetje onder. Schelpdieren vind ik wel lekker daar verdoezelt de saus de vissige smaak.
    Ik heb dinsdag boodschappen in Stabroek gedaan en ook benzine getankt, dat hoeft niet vaak want ik rij op LPG.
    Gisteren was ik met dochter in Terneuzen en had in Westdorpe bij de buurtsuper een TGTG box gereserveerd. Had me alleen in de afstand vergist, dacht 6 min, maar was 16. Op de terugweg stuurde de navigatie me door Belgie, dat was niet mijn bedoeling want daar is het stuk drukker om die tijd en inderdaad bij de Liefkenshoektunnel liep het niet snel, gelukkig werden er net extra poortjes geopend. En het was nog 60 ct duurder dan de Westerscheldetunnel.
    De TGTG box was wel goed gevuld, vandaag Ceasar saladeals lunch, een pizza als diner en dan nog een heel brood, 2 hamburgers en krieltjes. Gelukkig geen zuivel of toetjes, daar hebben we teveel eigen voorkeuren voor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je geen vis lust, kan ik me zo voorstellen dat je dan ook geen zeekraal lust. Ik ben met vis opgegroeid en als het aan mijn vader gelegen had, stond er iedere dag wel iets van vis of schelpdieren op tafel.

      Jammer dat de Lidl geen TGTG-boxen meer heeft, tenminste niet meer via de app. Ik geloof dat er nu wel in de winkel te krijgen zijn, maar ik heb ze nog niet gezien.

      Over de Liefkenshoektunnel rij ik ook niet graag, soms kan het niet anders, maar ik vind via de Westerscheldetunnel toch een stuk prettiger route om te rijden. Er is nu een scheur in de Westerscheldetunnel ontdekt en dat zal tzt wel gevolgen hebben als er reparaties uitgevoerd gaan worden.

      Verwijderen
  7. Zeekraal is compleet nieuw voor mij! Nu ben ik er wel benieuwd naar.

    En wat fijn dat je wandeschoenen voor 10 euro gerepareerd konden worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor tien euro kan ik weer een tijd vooruit. De schoenen zijn verder nog goed en voor de rest is er nog geen slijtage aan.

      Verwijderen
  8. Ik koop wel eens zeekraal en ik wok het kort ipv te blancheren. Vind het wel eens lekker bij vis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker zeekraal, ik doe dat ook in de wok.
    En uit dat bepaalde vak, bij ons is het een gekoelde bak haal ik heel vaak iets.
    Ook brood van gisteren, dan eet je heerlijk gevarieerd 😉 het duurder brood is dan meestal €0,75

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had deze keer naast de zeekraal ook een schijf watermeloen en couscoussalade uit de afprijskoeling gepakt. Een hele watermeloen vind ik te groot en zo'n schijf wil ik nog wel kopen als deze afgeprijsd is.

      Verwijderen