intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 26 mei 2018

mijn grote hobby

Drie jaar geleden pakte ik de naailes weer op, na een jaar of 15. Vroeger had ik al eens 4 jaar naailes van een docente die me heel erg netjes heeft leren werken. Van haar moest je keurig en volgens de regels werken. De docente waar ik nu les van heb, is heel erg creatief in het bedenken van variaties op patronen en in het spelen met stoffen en materialen en dat is erg leuk.

De reden dat ik ooit terug gegaan ben op naailes is dat ik toch regelmatig tegen dingen aanliep waar ik niet uitkwam, zoals patronen die niet klopten. Want echt waar, er zijn heel erg veel patronen waar een fout instaat of die een snit hebben die niet op mijn lijf klopt. En ik kan zelf wel van alles veranderen hoor, maar het gebeurt toch regelmatig dat ik er zelf niet verder mee kan. En ik liep ook wel eens tegen dingen aan die ik niet snapte of die ik wel geleerd had maar die ik niet meer wist of die ik mezelf verkeerd aangeleerd had.

Dus ik ging terug op naailes en heb in die 3 jaar verschillende cursisten zien komen en gaan, maar altijd was en is het gezellig. We komen daar allemaal om te leren, te hobbyen en te kletsen, want reken maar dat er wat afgepraat wordt tijdens de lessen. En als je een les mist dan haal je die op een ander tijdstip in een andere groep in en dan heb je weer andere mensen om mee te kletsen. De leeftijd van de cursisten varieert van begin de 20 tot half de 70.

Mijn stoffen koop ik onder andere bij de volgende webwinkels:
https://www.driessenstoffen.nl/
https://www.destoffenkraam.nl/
https://www.megastoffen.nl/

En ik koop stoffen op de markt, het Stoffenspektakel, in de winkel en in de kringloopwinkel.

In de loop der jaren heb ik heel veel naaitijdschriften verzameld. Ik koop af en toe een los tijdschrift en ik heb af en toe een proefabonnement op de Knip of een jaarabonnement op een ander tijdschrift. Momenteel ben ik iets uit de Knip van juni 2018 aan het maken, maar onlangs maakte ik een jasje uit een Sandra Mode uit 2004. Sommige dingen blijven modieus of zijn tijdloos of komen terug in de mode.

Er zijn ook gratis patronen op internet te vinden en op Facebook kun je lid worden van de besloten groep 'Gratis naaipatronen',  waar heel veel patronen te vinden zijn. Eerlijk gezegd print ik niet zo heel erg vaak een patroon uit want het kost me soms een vermogen aan papier en inkt. Er zijn bijvoorbeeld patronen die uit 30 of meer bladzijden bestaan en die patronen moet je dan ook nog eens allemaal uitknippen en in elkaar zien te puzzelen. Ik vind dat allemaal toch net iets teveel werk.

Ik heb een paar boeken met patronen, zoals het boek 200 jurken: klik hier. Ik kreeg dat boek vorig jaar voor mijn verjaardag, maar heb er nog maar 1 jurk uit gemaakt. Ik zal me er weer eens toe moeten zetten om er weer eens iets uit te maken.

Een paar weken geleden kocht ik voor een paar euro het volgende boek bij de kringloop:

Er staan leuke patronen in en ik ga daar zeker eens iets uit maken.

Iets naaien kost veel tijd. Natuurlijk heb je dingen die zo gemaakt zijn en dingen waar veel tijd in gaat zitten, maar iets in een uurtje naaien kan ik niet. Vroeger deed ik nog wel eens verstelwerk voor anderen, maar daar ben ik mee gestopt. Er zijn namelijk genoeg naaisters in de buurt die verstelwerk aannemen en die dat waarschijnlijk wel leuk vinden om te doen. Ik heb er namelijk een hekel aan.

Kleding naaien doe ik al iets van 36 jaar en ik ben inmiddels aan mijn derde naaimachine bezig. En ermee stoppen? Nee natuurlijk doe ik dat niet! Misschien komt er ooit eens een tijd dat ik het niet meer zie zitten of dat het niet meer zal gaan, maar ik verwacht dat het nog wel een hele tijd zal duren voordat het zover is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten