intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 9 november 2020

op de grens

Afgelopen weekend was het erg druk in Zeeuws-Vlaanderen. Het mooie weer en de niet-essentiële winkels die hier open zijn trokken veel van onze zuiderburen (Belgen) naar hier. In steden als Hulst en Sluis en de dorpen langs de kust schijnt het niet normaal druk geweest te zijn. En wat deden wij? Wij gingen de andere kant op... naar België! Wij wonen hemelsbreed maar acht km van de grens met België af, dus zo ver moeten wij er niet voor reizen. We gingen zondagmiddag in het grensgebied wandelen.

Grenspalen op de grens tussen Nederland en België heb ik al vaker laten zien en als ik er eentje tegenkom, dan maak ik er een foto van:

We hebben maar een klein stukje door België gelopen, langs het Leopoldkanaal, het grootste deel liepen we gewoon in Nederland. 


Als je langs het Leopoldkanaal loopt of fiets, ben je nooit alleen. We zijn daarom ook best wel wat andere mensen tegengekomen, maar het was niet moeilijk om voldoende afstand te houden.


Laatst in Limburg zagen we in het Leudal een Baileybrug uit de Tweede Wereldoorlog. Doordat zo'n brug uit verschillende segmenten bestond kon hij snel gelegd worden. Dit is ook een Baileybrug:


 De brug werd op 6 oktober 1944 door de Canadezen geplaatst.

Het is altijd fijn wandelen over het jaagpad langs het kanaal.

Die kant moeten we op:

Asperges heb je niet alleen in Limburg en Brabant, ook in het zuiden van Zeeland worden ze geteeld. Zo zien de aspergeplanten er nu in de herfst uit:


Het gele mosterdzaad wordt gebruikt als groenbemesting:


De plant wordt ondergeploegd en geeft extra voeding aan de bodem.


Kleine zonnebloemen:

In een boomgaard met handappelbomen, stonden ook bomen met van die kleine sierappeltjes die in bloemstukken verwerkt worden:


De zondagmorgen liep toch nog anders dan we gedacht hadden. Vijf mensen uit mijn omgeving werden eind vorige week getest op corona en vier bleken gelukkig negatief te zijn. De vijfde heeft het virus wel, maar ik had deze persoon al een paar weken niet gezien. Ik vond het daarom veilig genoeg om toch nog naar mijn moeder toe te gaan. 

Onze hond Bee, die zaterdag nieuw verband om haar poot gekregen had, was in de nacht van zaterdag op zondag erg onrustig en 's morgens bleek haar voet gezwollen te zijn en ze had duidelijk pijn. Manlief is met haar teruggegaan naar de dierenarts, waar de poot opnieuw verbonden werd. Gelukkig zag de wond er nog steeds goed uit. Afgelopen nacht was er geen onrust en gelukkig gaat nu alles weer goed. 

Hierbij wil ik je een fijne week wensen!

19 opmerkingen:

  1. Mooie wandeling, blijf voorzichtig voor wat de C-tuatie betreft en sterkte met de hond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Als ik bij mijn moeder ben, draag ik alleen geen mondkapje als we koffie drinken en voor de rest heb ik het op en ik houd afstand van haar. Maar zodra het hier nog verder oplaait blijf ik uit haar buurt.

      Verwijderen
  2. Ik geniet elke keer weer mee met de mooie foto's die je maakt van je wandelingen. Die kleine appeltjes staan als bestuiver tussen de 'gewone'appels. Misschien wist je dit al.

    Ik hoop dat de genezing van de poot goed zal gaan. Ik weet uit ervaring van onze hond dat zo'n wond soms lang nodig heeft om te goed dicht te gaan.

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Dat van die appeltjes wist ik niet. Dat is weer leuk om te weten.

      Verwijderen
  3. O die arme Bee. Ik kan er echt niet tegen als dieren zich niet goed voelen maar ze is in goede handen bij jullie.
    Wat een mooie wandeling maakte jullie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik vind het ook triest als een beest iets mankeert. Je kan ook niet aan ze uitleggen wat er aan de hand is.

      Verwijderen
  4. Gelijk heb je: weg uit de drukte, er is zoveel moois, ook waar het stil is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga die drukte nu echt niet opzoeken. En er zijn hier in het achterland genoeg mooie plekken om te gaan wandelen. Wandelen langs de kust komt wel weer eens.

      Verwijderen
  5. Langs dat kanaal wandelen dochter en schoonzoon ook regelmatig, elke keer een stukje en heen en weer is toch altijd weer anders. Ze vinden het nog steeds een fijne omgeving om te wonen.
    Sluis blijft dus aantrekkelijk voor velen, maar een vd leuke dingen is dan toch ook wel een lunch en dat zit er nu niet in helaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die lunch kan niet en ik weet niet hoe al die mensen dat nu oplossen. Of ze komen gewoon nadat ze thuis geluncht hebben.
      Fijn dat je dochter en schoonzoon het naar hun zin hebben.

      Verwijderen
    2. en waar kan je plassen, dat is nu ook een probleem!

      Verwijderen
    3. Laatst waren wij in Roermond en daar stond ergens een toiletwagen waar je gratis gebruik van kon maken. Maar of er in Sluis of Hulst ook zoiets is, weet ik niet.

      Verwijderen
  6. Wij zagen laatst ook van dat mosterdzaad hier in de buurt, maar wisten niet wat daar
    de bedoeling van was. Weer wat geleerd! Dat van die appeltjes wist ik dan weer wel,
    die staan hier ook overal tussen gewone appels.
    Jij ook een fijne week, sterkte met alle diertjes.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is het toch mooi in jullie omgeving! Mijn man komt er nog weleens voor z'n werk en dan maakt hij vaak foto's. En een paar jaar geleden zijn we samen die kant op geweest.
    Spannend met die besmettingen om jullie heen. Ja, je kunt zomaar in hetzelfde schuitje zitten. Fijn dat je weer even naar je moeder kon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jullie hier in de streek geweest zijn en dat je man hier regelmatig komt.
      Mijn moeder was ook blij dat ik toch kon komen.

      Verwijderen
  8. Heel mooie foto's weer! Hopelijk gaat het snel de goede kant op met Bee.
    En de coronacijfers lijken op dit moment ook de goede kant op te gaan. Hopelijk blijft dat zo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier lopen de cijfers alleen maar op. Heel lang zaten we hier goed maar nu is de situatie hier ernstig.

      Verwijderen
  9. Wat een schitterende "reportage", net alsof ik meewandelde!
    en: weer wat geleerd.
    Sterkte met Bee, hoop dat het gauw weer opknapt.

    BeantwoordenVerwijderen