Eén van de leuke dingen van lezen van weblogs zijn de ideeën die ik opdoe. Of het nu gaat om wandelingen, steden, films, boeken, handwerken of musea, ik vind het altijd interessant om dingen te lezen die anderen gedaan hebben. En het is ook leuk om zelf tips van lezers op mijn eigen weblog te krijgen.
De afgelopen tijd had ik op verschillende weblogs over een tijdelijke expositie in het Zeeuws Museum in Middelburg gelezen: DARN de schoonheid van het betere herstelwerk. Deze expositie wilde ik ook wel zien en daarom reed ik naar de hoofdstad van mijn provincie toe. Ik parkeerde de auto op parkeerterrein Ramsjburg, waar ook de gelijknamige kringloop is. Eerst ging ik daar naar binnen en een tijdje later kwam ik met dit naar buiten:
Van Ramsjburg liep ik vervolgens twintig minuten naar het Zeeuws Museum toe, waarbij ik de Oostkerk passeerde. Ik heb daar niet zo ver vandaan op school gezeten.
In het museum begon ik bij de expositie over het verstelwerk, waarvoor ik gekomen was. Vroeger werd kapotte kleding keer op keer hersteld en eeuwenlang werd op meisjesscholen les gegeven in stop- en borduurwerk.
Een heel erg bijzonder onderdeel van de expositie vond ik de kledingstukken van vloeipapier.
Na de Tweede Wereldoorlog was stof kostbaar en moeilijk te verkrijgen en daarom leerden de meisjes op school kleding maken door gebruik te maken van vloeipapier in plaats van met stof.
Het museum laat meer dan dertig van deze werkjes zien die door hetzelfde meisje werden gemaakt en daarna altijd zorgvuldig door haar bewaard werden. Er is ook een filmpje te zien van de maakster op hoge leeftijd. Aandoenlijk vond ik al die papieren kledingstukjes.
Er zijn ook verschillende proeflappen te zien:
Momenteel ben ik het boek De Weduwe van Ellen de Vriend aan het lezen, waarin ze het leven van haar voorouders in Kampen (Overijssel) en in Heinkenszand (Zeeland) beschrijft. Het is een mooi stuk geschiedenis over hoe de mensen de afgelopen drie eeuwen leefden en ook hoe de Zeeuwse klederdracht in Zuid-Beveland gedragen werd. Het Zeeuws Museum en deze tijdelijke expositie sluiten mooi bij dit boek aan.
Een andere tijdelijke expositie in het museum is Bodemjuweeltjes en deze gaat over in Nederland opgegraven sieraden, bodemvondsten dus. Er zaten prachtige sieraden tussen.
Wat ik jammer vond was dat de uitleg in een apart boekje stond. Deze kleurige kralenkettingen komen uit de vijfde of zesde eeuw... dacht ik. Ze zijn in elk geval al heel erg oud, alleen weet ik de exacte periode niet meer. Ik had het handiger gevonden als de informatie gewoon bij ieder sieraad gestaan had.
Bij de sieraden is er ook aandacht voor de gebruikte technieken waarmee sieraden gemaakt worden. Zo werd en wordt de filigreintechniek veel in Zeeuwse sieraden, zoals de Zeeuwse knop, gebruikt.
Het Zeeuws Museum is mij niet onbekend, toch bleek het alweer zeven jaar geleden geweest te zijn dat ik er voor het laatst was. Het kon dus geen kwaad om de rest van het museum gelijk ook maar even mee te pakken.
Eén van de zes imposante wandtapijten uit de zestiende eeuw:
De wandkleden van mesheften, schelpen en mosselschelpen, gemaakt door We Make Carpets:
Er hangen verschillende schilderijen, zoals Gebed voor de maaltijd van Jan Toorop:
Werk van Jan de Prentenknipper:
Jan de Prentenknipper leefde van 1798 tot 1870 en trok rond in Zeeland. In ruil voor onderdak en eten maakte hij knipsels van boerderijen en Bijbelse taferelen.
Een stukje over de klederdracht mag natuurlijk niet ontbreken:
En natuurlijk hoort hij ook bij de Zeeuwse geschiedenis:
Michiel de Ruyter! Bij leven een held, alleen waren niet alle dingen die hij deed goed. Zo heeft hij zich beziggehouden met slavenhandel. Het is al lang geleden en toen was het leven totaal anders, maar goed te praten valt het niet.
Na mijn museumbezoek ben ik nog even tot aan de Hema gelopen om te gaan lunchen en ik kocht bij Kippie satés. Daarna ben ik terug naar mijn auto gegaan. Het was weer mooi geweest. Ik ben blij dat ik de tijdelijke exposities gezien heb, zowel die over het verstelwerk als over de gevonden sieraden.