woensdag 4 juni 2025

oef

 Ieder jaar op 12 mei is het de Dag van de Zorg. Florence Nightingale, de grondlegster van de moderne geneeskunde, werd tenslotte op 12 mei 1820 geboren. Mijn werkgever geeft ieder jaar een cadeautje aan het personeel en we zijn altijd enorm benieuwd wat we dan krijgen en de laatste jaren ook of we iets krijgen.

Mijn werkgever verkeert al anderhalf jaar in financieel zwaar weer, zo werd 2023 afgesloten met een tekort van elf miljoen euro. Bezuinigen moesten we en flink ook. Het was goed te voelen op de werkvloer: vertrekkend personeel werd niet vervangen en de zzp'ers konden niet zo vaak meer ingezet worden. Veel leerlingen die succesvol hun opleiding wisten af te ronden, konden daarna vertrekken. Inkoop zette flink het mes in de hoeveelheid producten. Op alle fronten werd ingeleverd en veel kon niet meer en dat was logisch, het geld moest toch ergens vandaan komen.

In december kregen we gelukkig wel ons kerstpakket en tijdens de uitreiking hiervan kregen we een klein stukje banketstaaf. Drinken kon er niet van af en je kopje koffie moest je daarom zelf betalen. De jaren ervoor was alles over de top geweest met soms op drie locaties een grote tent op het parkeerterrein waar dagenlang een kachel in stond te loeien. Er waren foodtrucks en kraampjes van ondernemers uit de streek en we konden eten en drinken zoveel als we wilden. Afgelopen jaar, toen er geeneens een kopje koffie vanaf kon, was het opeens maar een erg karige boel. Maar we moesten bezuinigen... En dat hele overdrevene van de jaren ervoor hoefde voor ons trouwens niet.

De twee mannen aan de top vertrokken en kregen ieder €75.000 mee om elders opnieuw te kunnen beginnen en er werd een interim-bestuurder aangesteld. De hoogte van het loon van deze beste man werd bepaald door de Raad van Bestuur, zo stond vandaag in de krant te lezen. Hij zat hiermee aan de top. Oké, voor die €301.800 euro (€1250 per werkdag) die hij kreeg, werkte hij gemiddeld wel 52 uur per week en hij zal echt wel zijn best gedaan hebben, maar toch... Ik vraag me af of het appartement (op toplocatie) waar hij verbleef door hem zelf betaald werd, maar ik denk dat ik het antwoord wel weet. Hij was hier maar tijdelijk en zijn eigen huis stond ergens in het oosten van het land. 

Aan het eind van het jaar zaten we met hem rond de tafel tijdens een lunchgesprek. Er waren medewerkers uit alle afdelingen en van allerlei functies aanwezig en we konden hem vragen stellen en dat deden we dan ook. Hij hoorde alles aan, schreef niets op en zei dat hij alles zou 'meenemen', alleen zou hij een maand later wel vertrekken en opgevolgd worden door een nieuwe directeur. Dus of het gesprek nou echt zo zinvol was, betwijfel ik.

De Dag van de Zorg kwam en we kregen gelukkig toch weer een cadeautje. Het was een tijdschriftenbon met een waarde van €12,50. Ik was er blij mee, maar anderen hadden er een andere mening over en gooiden de bon weg of gaven deze terug aan de leidinggevende. Voor sommigen was het een probleem dat je een abonnement moest afsluiten. Die snapten het blijkbaar niet, want het abonnement stopt automatisch. Daar hoef je verder niks voor te doen. Anderen vielen erover dat je voor bijna alle tijdschriften moest bijbetalen. Soms was dat trouwens niet meer dan een euro. Ieder jaar is het wel gezeik als we iets krijgen, maar we mogen blij zijn dat we iets krijgen toch zeker in deze zware tijd. De werkgever is echt niet verplicht om iets te geven.

Ik besteedde mijn tijdschriftenbon en moest ook wat bijleggen, maar het grootste deel van het bedrag is door mijn baas betaald. Mooi toch? Het eerste tijdschrift van mijn mini abonnement viel op de mat en ik ben er blij mee. 


Het nieuws over de interim-bestuurder en de oprotpremie voor die andere twee kwam vandaag en dat staat natuurlijk totaal los van de Dag van de Zorg of het kerstpakket. Want gelukkig werd op het cadeautje en het kerstpakket niet bezuinigd en eigenlijk heb ik het hier over twee verschillende dingen. Maar dat bericht in de krant zorgt wel voor heel veel onrust en ook onvrede. Wij ploeteren al anderhalf jaar om de verkeerde uitgaven van de vorige directie recht te trekken en ploeteren is het echt. De Raad van Bestuur bepaalde zelf de hoogte van het loon van de interim-bestuurder. Ze kozen gek genoeg voor het hoogst mogelijke loon en dat terwijl er zoveel bezuinigd moest worden en dat valt dan toch niet helemaal te rijmen. 

20 opmerkingen:

  1. Het lijkt wel politiek…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu alleen nog wachten tot het omvalt...

      Verwijderen
    2. Als jullie maar niet voor die tijd omvallen, door jullie harde werken. Let op jezelf hoor!

      Verwijderen
    3. Dank je wel. De meeste druk ligt vooral (op mijn afdeling) bij de verzorgenden. Wij als huishouding staan er gelukkig iets beter voor, maar de druk bij de verzorging zorgt wel voor een minder goede sfeer. En daarnaast zijn de cliënten er behoorlijk de dupe van. Denk maar eens aan de douchebeurt: sinds november kan er nog maar 1x per week gedoucht worden.

      Verwijderen
  2. Die heren aan de top, allemaal graaiers ... Dit hier doet me denken aan een zaak uit 2013 (https://rotterdam.sp.nl/nieuws/2013/12/630000-euro-wachtgeld-voorzitter-aafje-moet-naar-de-zorg). Ik kende deze man zijn vrouw nogal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een grote schande. En dan schrikken we ervan dat er moet bezuinigd worden in de zorg? Hoe zou dat toch komen?

      Verwijderen
  3. Zo oneerlijk, ik zou me schamen om zo’n salaris te accepteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies wat Janny en jij zeggen: hij hoefde het niet te nemen hè

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en dan bezuinigen op mensen die het echte werk doen en op wat de bewoners nodig hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt triest, hè? De top met hun riante lonen... ze zouden beter eens een week meelopen op de werkvloer en eens echt voelen hoe het is en naar onze verhalen en naar de cliënten luisteren.

      Verwijderen
  6. Het is daar dan al even rare toestand als in de politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is blijkbaar overal hetzelfde. Ik werk in de schoonmaak en kreeg dit jaar van onze werkgever een reep chocolade als beloning voor mijn inzet. Toch altijd weer een beetje zuur als je weet hoeveel winst onze werkgever maakt en wat leidinggevenden verdienen. Ook hebben ze dit jaar een nieuw initiatief , je kunt voor je buurt iets opzetten, waarbij onze werkgever dan een project uitkiest en dit financiert. Klinkt mooi, maar waarom dat geld niet inzetten voor je personeel op de werkvloer die een minder dan modaal inkomen verdienen met hun harde werk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de werkgever zoiets (gedeeltelijk) van de belasting kan aftrekken. Dus misschien lijkt het wel mooier dan het is.

      Verwijderen
  8. Die hoge premies zijn een echte schande. Terwijl andere mensen het échte werk doen en zelfs een kleine bedanking kan er niet altijd af.
    Veel leesplezier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zie je wel bij de reactie hierboven (anoniem 10:15): zij kreeg een reep chocolade. Dat is echt triest!

      Verwijderen