intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 12 september 2020

tuinpraatje


In het voorjaar zaaide ik een weidebloemenmengsel in een zinken teil en vanaf juni hebben we daar constant bloemen van gehad. De teil staat bij onze voordeur en is het eerste wat je ziet als je naar buiten stapt. Het is leuk met al die verschillende bloemen.

De lampionnetjes van de lampionplant kleuren al mooi oranje:


Ik had twee pompoenplanten in de tuin geplant en de opbrengst is deze eenzame pompoen:


Nee, dan de courgetteplant, daar blijven courgettes aan komen! 


Daar heb ik al veel van kunnen oogsten en eten.

De appels en de peren doen het ook goed. Onze perenbomen zijn oud, al zeker veertig jaar, maar ze blijven productief. 


Dit jaar ben ik veel in de tuin bezig geweest en ik heb een aantal nieuwe planten gezet. De lupine was daar één van.


Toen ik die kocht wist ik niet welke kleur deze zou krijgen, maar het werd paars:


De liatris doet het goed:



En ook de nog maar pas geplante asters laten al bloemetjes zien: 


Engels gras kocht ik expres in het wit, ter variatie tussen al dat paars.


Vandaag nam ik bij de boodschappen een rododendron mee. Eigenlijk is onze kleigrond niet geschikt voor deze plant, maar ik las dat je dan onder de plant zand en grind moet doen. Hierdoor wordt de grond beter waterdoorlatend. We gaan het proberen!

8 opmerkingen:

  1. Zo'n zadenmengsel vind ik ook zo leuk. Ik had het ook, gezaaid in bloembakken voor het raam. Veel plezier van gehad, nog steeds

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgend jaar ga ik het weer zaaien. Misschien niet in die teil, maar dan wel in de volle grond.

      Verwijderen
  2. Hier heeft de gemeente zo'n mengsel voor bijen-bloemen gezaaid in de perken tussen de parkeerplaatsen waar eerst bomen stonden. Die bomen waren gerooid en worden op termijn vervangen, na de reconstructie van de hele straat -- wat steeds een halfjaar doorschuift, trouwens. Maar in elk geval, er kwam wat groensel op (als er tenminste geen auto's overheen reden bij het inparkeren) en dat was het... Pas het tweede jaar hier & daar een bloem. Gelukkig waren er bewoners die zelf aan het tuinieren sloegen. Maar dan met plantjes uit het tuincentrum!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat het niet echt aansloeg. Het is natuurlijk leuk bedacht door de gemeente, maar ik denk dat ze in een straat beter mooie perkjes kunnen maken. Anders wordt het misschien toch al snel onkruid genoemd.

      Verwijderen
  3. Ik had geen courgettes, geen pompoenen, geen cherry tomaten en slechts twee vleestomaten.Wel heb ik ineens witte vlieg op het balkon.

    Jouw tuin ziet er prima uit....

    BeantwoordenVerwijderen