intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 6 juni 2020

na de regen

Wat was die regen van gisteren hard nodig! Eindelijk vielen er druppels van enige betekenis uit de donkere lucht. Eindelijk!

In het vogelvoederhuisje zaten vanmorgen twee slakken:


En alles zag er opeens zo lekker fris uit in de tuin:





We trokken eropuit. Voor een wandeling van acht kilometer. De plassen langs de weg verraadden dat het geregend had:



Een mooie blauwe lucht en prachtige wolken begeleidden ons. Evenals een behoorlijk straffe wind. Het was fris, maar van lopen krijgen we het toch wel warm.


Het was geen bijzonder mooie wandeling, eerder een saaie. Maar we maakten onze kilometers, waren lekker buiten en in elkaars gezelschap.







Het bloeiende vlas heeft een mooie blauwe kleur:


Ieder bloempje bloeit maar een paar uur, maar gelukkig bloeien niet alle bloempjes tegelijk en daardoor is de bloei van het vlas langer dan één dag te zien.

Op het kanaal van Gent naar Terneuzen was het rustig:


De nijlganzen gingen voor ons op de vlucht:


De nijlgans is een exoot afkomstig uit Afrika en in de jaren zestig van de vorige eeuw in ons land en omringende landen terechtgekomen. Ze werden eerst als siervogels gehouden en ontsnapte vogels vormden nieuwe populaties.  


De nijlgans is niet beschermd en mag bestreden worden, maar zolang ze geen bedreiging voor inheemse soorten vormen, wordt dit niet gedaan. 

Ik wil je nog een fijn weekend wensen.


18 opmerkingen:

  1. Ja regen. Eindelijk. Maar natuurlijk nog veel te weinig. Eigenlijk zouden ze het daar boven gewoon zo moeten regelen dat er iedere nacht van 12.00 uur tot ongeveer 6.30 lekker mals regent. Zou dat nou zo moeilijk zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn planten stonden vandaag bijna te zingen in de tuin na die regen, ik zag ook
    ineens weer nieuwe dingen opkomen, zelfs 2 tomaten waarschijnlijk uitgezaaid vorig
    jaar.Altijd weer apart, die vlasbloemetjes, en wat een pracbtige kleur ook.
    Fijn weekend
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan was er vannacht opnieuw regen! Daar kan geen water geven tegenop.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Een strak blauwe lucht is mooi, maar eigenlijk vind ik die wolken nog mooier.

      Verwijderen
  4. heerlijk fris die regenbuien, en het bos ruikt ook zo lekker, en de wolken zijn zó dotterig, geweldig wat was de natuur dáár aan toe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten. En ik ook, want als het zo lang droog is begin ik me best wel zorgen te maken.

      Verwijderen
  5. De regentonnen zijn weer vol!.

    Bij de webcam van Beleef de Lente zit ook een nijlgans nog steeds te broeden na veel aanloop moeilijkheden. Ze zit op 9 eieren heel hoog in een boom. Ben zo benieuwd hoe dat verder gaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gezien. En zolang de marter wegblijft wordt het misschien nog wel wat met de eieren/kuikens. Ik ben ook benieuwd hoe het verder zal gaan.

      Verwijderen
  6. Heerlijk die regen! Toen ik wakker werd, tikte de regen op de ramen en ik vind dat erg rustgevend. Ik ben er nog even extra langer door in mijn bed blijven liggen zodat ik er nog wat van kon genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk om nog even te kunnen blijven liggen bij het geluid van de regen.

      Verwijderen
  7. Vrijdag scheen hier de zon, terwijl het bij collega met bakken uit de lucht kwam vallen. Half uurtje later hier ook. Een goede bui. Inderdaad eentje waar water geven niet tegenop kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier waren het een paar stevige buien. Goed voor de tuin!

      Verwijderen
  8. Ieder bloempje boeit maar een uur? Dat wist ik niet, die blauwige kleur is heel mooi.
    Hier had ik eigenlijk gehoopt op meer regen. Niet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een bloempje bloeit iets van vijf uur.

      Meer regen had best wel gemogen. Ondertussen is de grond hier alweer droog. Af en toe valt er een spatje regen, maar dat helpt niet echt.

      Verwijderen
  9. Een heerlijke wandeling. Mooi dat bloeiende vlas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleur van het vlas is prachtig! Ik kijk er ieder jaar weer naar uit.

      Verwijderen