intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 5 juni 2020

kinderprogramma's

Je kent het vast wel: je hoort een liedje en vervolgens blijft dat steeds in je hoofd zitten. En dat had ik met het volgende liedje:


We hadden het met een paar familieleden over kinderprogramma's uit onze jeugd. Ik ben uit de tijd van Tita Tovernaar, Stuif es in, de Fabeltjeskrant en Paulus de Boskabouter.

Mijn kinderen keken naar de Teletubbies, Kabouter Plop en Bob de Bouwer.

Ik weet nog wel dat we vroeger thuis voor het eerst een kleurentelevisie kregen, dat was een hele sensatie! Jaren later is het ding in brand gevlogen. 

Wat zijn jouw vroegste herinneringen aan een televisieprogramma?


11 opmerkingen:

  1. Kind van de jaren 50 van de vorige eeuw. We keken op woensdag- en zaterdagmiddag tv bij mijn peettante, samen met andere kinderen uit de buurt. We kregen altijd een glas ranja en een biskwietje.
    De Verrekijker, Dappere Dodo. en Okkie Trooi herinner ik me nog goed! Het openingsliedje van Okkie Trooi zing ik zelfs nog wel eens 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook een kind van de jaren 50. Ik denk dat ik al wel een jaar of zeven was toen mijn ouders een zoveelstehands TV kochten. Wat ik een erg leuk programma vond was Ja zuster, Nee zuster. Toen was ik een jaar of twaalf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben net zo oud als jij, en herken precies de programma's die jij noemt. Maar mijn favoriet was Oebele, daarin werd gezongen en gedanst, en ik vond het geweldig om mee te zingen en dansen. Vreemd genoeg schijnen weinig mensen zich dat programma te herinneren, ik weet het liedje nog goed: Oebele is hupsakee, Oebele is hupfalderiere, Oebele is hupsakee, 3 maal in de rondte, Olé! En bij die 3 maal in de rondte rende ik dan zo snel mogelijk 3 rondjes om mijn vaders stoel. Wieteke van Dort en Willem Nijholt speelden daarin. Even opgezocht, het liep van 1968 tot 1972, best bijzonder dat ik dat dan nog zo goed weet, ik ben van 1965. Maar ja, zingen en dansen, dat deed ik de hele dag door, haha. En later vond ik Hamelen reuze spannend (met Rob de Nijs in de hoofdrol).
    Haha, nu heb ik waarschijnlijk de hele avond het Oebele-liedje in mijn hoofd, geeft niets, goed begin van het weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij waren een van de eerste gezinnen in de straat die een televisie hadden. Zo'n beeldbuis met aan de zijkant een draaiknop om de zender te zoeken. En op het dak een grote antenne. Op woensdagmiddag zat de huiskamer vol met buurtkinderen. De kinderprogramma's die ik mij nog goed kan herinneren zijn o.a. Dappere Dodo ( "jongens,meisjes kijk eens goed wat die Dappere Dodo doet. Het is een jongen met veel pit......enz.) en Pipo de clown ( "er rijdt een ezelswagen ver over berg en dal....enz.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, ik ben nog van Paulus de Boskabouter, maar dan op de radio. Stokoud ben ik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk Stuif 's in of zo. Geen idee eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben van 1950 en kon me eigenlijk geen enkel kinderprogramma herinneren, logisch ook want we hadden natuurlijk nog lang geen tv.
    Ik heb even gegoogeld en Dappere Dodo was een vd eerste programma's kan me niet herinneren dat ik het vaak gezien heb maar denk niet dat ik het leuk vond, ik hou helemaal niet van poppen, animatie en circus en dergelijke, ik wilde ook nooit blijven staaan de de poppenkast van Jan Klazen en Catrijn op de Dam in Amsterdam.
    . Swiebertje zal ik wel regelmatig gezien hebben.
    Omdat mijn zus 14 jaar jonger is heb ik mee herinneringen aan kinderprogramma'uit haar tijd en dan meekijken.
    Ja Zuster Nee Zuster bleven we wel voor thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hamelen, fabeltjeskrant,Swiebertje en kleine huis op de prairie zijn de eersten die in mijn geheugen opspringen. Gevolgd door Tita tovenaar en Pippi Langkous. Ik denk dat wij in 1969 of 1970 TV kregen, mijn oma is overleden toen ik 5, het was haar oude. Later in 1978 ofzo kregen we kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben uit 1970 en herken ook de programma's die je opnoemt, maar ik had een oudere zus, en herinner met ook met name Swiebertje, Hamelen, Tita Tovenaar en Pipi Langkous... Ik herinner dat we eerst een zwart-wit televisie hadden en ergens in 1973 een kleuren televisie kregen, een kleintje met een witte buitenkast (dat viel me nogal op later, want iedereen had een televisie met een donker buitenkast), en dat ding heeft het minstens 17 jaar gedaan (degelijk ding).

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De programma's die jij opnoemt keek ik ook. Verder Floris, Polly (pony), Catweazle, Thunderbirds, Oebele, Kinderen van de Zeekraaibaai en natuurlijk Pippi. Die laatste twee programma's waren de aanleiding voor vele vakanties in Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen