intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 12 oktober 2018

goede doelen

Vriendin steunde jarenlang verschillende goede doelen, maar omdat haar financiële situatie er de laatste tijd nogal op achteruit gegaan is, zegde ze er een paar op. Prompt werd ze opgebeld, maar voordat de telefonist haar kon overhalen om toch weer te doneren, had zij al verteld dat het niet meer kon.

Goede doelen?
Steun jij ze?

Vriendin steunde onder andere Warchild, het Rode Kruis en KWF. 

En ik? 
Ik steun Staatsbosbeheer en een regionale natuurvereniging en een provinciale natuurvereniging. En dat is van weer een heel ander soort dan waar vriendin haar geld aan uitgeeft. Zij steunt mensen, ik steun de natuur. 

Maar ook ik doneer wel eens iets aan andere organisaties, want ik steek ook wel eens geld in een collectebus. En ik sponsor ook mensen die in naam van een goed doel iets presteren, zoals onlangs bij de Dam tot damloop, waar ik ook doneerde voor het KWF. Want een goed doel steunen hoeft heus niet door elke maand een vast bedrag te betalen, vind ik. 

En ja, dan hebben we natuurlijk ook nog de Postcodeloterij waar ik al heel erg lang aan meedoe. Van daaruit gaat ook geld naar goede doelen, maar ik doe vooral mee omdat ik, net zoals iedereen, hoop op een leuke prijs. 

Aan de grote landelijke acties, zoals van giro 555 of Serious request, geef ik nooit rechtstreeks geld. Hoe erg en schrijnend de situaties waar geld voor opgehaald word ook zijn. 

Aan de orgelman geef ik ook wel eens geld. 
Aan sommige straatmuzikanten ook.
En aan de Grote Clubactie.
En aan Kinderpostzegels.
En aan de Scouting.
En aan de Zonnebloem.
En aan Dorcas.
En aan...
En aan...

Nu ik er zo over nadenk, steun ik eigenlijk meer goede doelen, dan ik in eerste instantie dacht. En ja, die straatmuzikant vind ik ook een goed doel, want die staat daar ook om geld te verdienen. Ik heb altijd wat los geld in een vakje in mijn tas, voor als ik aan iemand op straat geld wil geven. Maar ik geef niet aan iedereen, daar ben ik dan ook wel weer selectief in. 

Tja, anderen kunnen ervan vinden wat ze willen. Het is mijn geld en ik maak zelf de keuze aan wie of wat ik het uitgeef. Ik hou het sowieso bij die 3 natuurorganisaties en voor de rest krijgen andere mensen en organisaties ook wel eens wat van mij.

En als iemand helemaal niets aan goede doelen geeft, dan is dat ook goed. Niemand moet zich daartoe verplicht voelen. 

3 opmerkingen:

  1. Als er iemand aan de deur komt geef ik altijd, maar dat komt hier op het platteland niet zo vaak voor. Daarnaast doneer ik op het moment niet echt wat, maar ik vind wel dat ik dat zou moeten doen eigenlijk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het probleem met veel van die goede doelen vind ik toch het feit dat onduidelijk is hoeveel van je geld daadwerkelijk naar het doel gaat, dan lees ik over dure panden, dure managers, reclamecampagnes enz. Ik moet zelf rondkomen van een minder dan modaal inkomen en als ik dan geld geef aan een goed doel dan wil ik wel zeker weten dat wat ik geef ook daadwerkelijk ten goede komt van voor wie de hulp bedoeld is , daarom geef ik bij voorkeur aan bijvoorbeeld acties in de supermarkt waar je i.p.v. geld goederen doneert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik steun geen grote hulporganisaties, ik heb daar eerlijk gezegd geen vertrouwen in of ik sta niet achter hun manier van werken. Maar wel dingen zoals solidarity for all of Saskia Van Nieuwenhove haar opvang van slachtoffers van tienerpooiers (nu via haar vzw NE(S)twerk). Daar blijft geen geld plakken op plaatsen dat het niet moet, het geld gaat integraal naar diegenen die hulp nodig hebben. Ik geef ook regelmatig iets aan daklozen .

    BeantwoordenVerwijderen