intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 18 augustus 2018

onderweg naar Frankrijk

Vanmorgen om half 11 reden we weg van huis (voor een korte vakantie) en rond de middag parkeerden we de auto in de Belgische stad Kortrijk, dat op de route lag. Thuis had ik een wandeling door deze stad op Reisroutes.be gevonden en die gingen we lopen.

Kortrijk is één van de oudste steden van België en bestond al in de Romeinse tijd. 

De stad heeft erg geleden onder de Eerste - en Tweede Wereldoorlog, maar werd weer heropgebouwd. Het is nu een stad met ca 76.000 inwoners en ligt aan de rivier de Leie. Aan het begin van onze wandeling kwamen we deze sluis tegen:

Als je goed kijkt dan zie je verder op ook een sluis liggen (klik op de foto om te vergroten).

Dit is het bijbehorende Sluishuis:


 Het Belfort: 


Deze zou uit de 14e eeuw stammen en staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Vroeger maakte het deel uit van een lakenhalle (handels- en stapelplaats).

Het Begijnhof werd gesticht in 1238 en ook dit staat op de Werelderfgoedlijst:


Wij zijn het afgelopen jaar al in best wel veel begijnhofjes geweest, maar geen één was zo pittoresk als deze.





Likeurstokerij Oud huis Mouliez-Busschaert werd opgericht in 1870:


Het zal wel niet meer in bedrijf zijn, denk ik.

We gingen ook nog even op 'bedevaart' naar een soort van Lourdesgrot:



De grot is gewijd aan ene broeder Isidoor. Deze broeder stierf op jonge leeftijd aan kanker, maar doordat er na zijn dood vele onverklaarbare genezingen waren, werd hij in 1984 zaligverklaard. 



De kerk waar hij begraven ligt is mooi:


Eigenlijk heb ik niet zoveel met het geloof, maar ik ga graag in kerken kijken.
Ik vind de gebouwen vaak bijzonder en het interieur kan soms verrassend mooi zijn. 

In Kortrijk is naast het Begijnhof nog een hofje: het Baggaertshof, dat bestaat uit 13 huisjes en een kapel:




De Stadsschouwburg:


En het Stadhuis:


De Broeltorens dateren uit de 14e en de 15e eeuw en dienden om de brug ertussenin te beschermen: 


Kortrijk is een stad met een aantal historische gebouwen en ook veel nieuwere gebouwen. Wat ons eigenlijk wel opviel was dat het er erg rustig was. Er waren geen massa's toeristen (ik geloof dat wij verre de enigen waren) en ook met het winkelend publiek viel het wel mee. De sfeer was best wel gemoedelijk.

Maar opeens kom je dan al deze camera's tegen:

Big brother is watching you! En niet zomaar een beetje!

Na een middag in Kortrijk moesten we nog een klein uurtje rijden om bij onze vakantiebestemming te komen. 
We zijn in Frankrijk. 

16 opmerkingen:

  1. Heel veel plezier in Frankrijk. Ik betwijfel of je daar ook van die mooie begijnhofjes tegenkomt.
    't Is inderdaad wel apart dat het zo rustig was in Kortrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Wij gaan naar Lille en daar zou er ook eentje moeten zijn. Ik vind het altijd ze mooi: midden in een stad en dan zo'n plaats van rust en mooie huisjes tegenkomen. Dat heeft altijd wel iets.

      Verwijderen
  2. Dat was een fijne start van jullie korte vakantie. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerlijk gezegd ben ik wel eens jaloers op jullie wandelingen. Zelf hou ik erg van wandelen, maar Hubbie is geen fan, dus wandelen wij nooit. Ik geniet van je verhalen en je wandelingen. Heel veel plezier in Frankrijk.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot vorig jaar wandelden wij zelden. Ik begon er samen met een vriendin mee omdat we aan een georganiseerde wandeling mee wilden doen, waar we voor moesten oefenen. Met manlief ging ik toen af en toe wandelen. Maar dit jaar heeft hij opeens ook de smaak te pakken gekregen. Ik maak nog altijd meer kilometers dan hem, maar hij maakt er een beetje een sport van om naar wandelingen te zoeken. Het wandelen is voor ons beiden goed, maar voor hem nog meer dan voor mij omdat hij heel veel in de auto zit en ook nog eens een zittend beroep heeft.

      Verwijderen
  4. Fijn. Ik hoop dat je een beetje tot rust komt, met zoveel mooie afleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke foto's en een heel andere omgeving dan thuis. Geniet er maar lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi, en op sommige foto's hangt al een serene zweem van de herfst die in aantocht is. Fijne dagen. Groeten van Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie omgeving heb je daar zo fijn vastgelegd. Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor dit inkijkje in Kortrijk. Het is mooier dan ik dacht.

    Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen