intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 22 juli 2018

Middelburg

Jawel Middelburg, daar heb ik al eerder over geschreven. Maar weet je dat er in België ook een Middelburg is? Dicht tegen de Zeeuwse grens ligt dit kleine dorpje met ongeveer 600 inwoners. Tot ongeveer 1430 was dit plaatsje in het bezit van de Abdij van het Zeeuwse Middelburg en ik kan me zo voorstellen dat het daarom precies hetzelfde heet. 




Het huidige Belgisch Middelburg is eigenlijk een dorpje van niks. De meeste historische gebouwen zijn verdwenen en ook de kerk heeft in de loop der eeuwen te lijden gehad onder geweld zoals de beeldenstorm en verwoesting tijdens WOII. Ondanks dat is het toch een mooi bouwwerk:





Vlakbij de kerk is een karakteristieke B&B met een mediterrane uitstraling en dito naam, Casa 
Djenro:



En het café, waar speciaal gebrouwen Middelburgbier wordt getapt, is een oud kloostergebouw:


Wij moesten in de buurt van dit dorpje zijn en besloten om daar een wandeling te maken.


We liepen soms op Belgisch- en soms op Nederlands grondgebied en we passeerden deze grenspaal:


Er stonden meer grenspalen in de buurt, die we vanaf een afstand zagen staan, maar waar we niet direct langs gelopen zijn.

Er waren veel onverharde paden en dat is wel fijn want daar rijden vrijwel geen auto's of andere weggebruikers, zodat we lekker ongestoord konden wandelen.



We zagen akkers met tarwe, aardappelen, uien, suikerbieten en maïs.


En weilanden met dor (want wat is het droog!) gras waarop koeien stonden:



Maar het aller- aller- allerleukste wat we tegenkwamen waren deze twee:



Dat verwacht je dan weer niet echt!

In totaal liepen we bijna 7,5 km. Een mooi rondje op het platteland.




En dit moet ik toch ook even laten zien hoor:


Belgisch Middelburg... tja, wat moet ik ervan zeggen... het dorpje stelt eigenlijk niet zoveel voor. In de buurt kun je fijn wandelen en fietsen langs weilanden en akkers en Brugge is niet ver weg. 

Wij hebben in elk geval genoten van deze wandeling en van de rust. Het weer was mooi met zon en een fijne wind, waardoor het niet al te warm was om te lopen.

9 opmerkingen:

  1. Leuk, ik wist dat niet van Middelburg. Ik ben er geweest, maar die link met de abdij, dat heb ik nooit geweten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zoek altijd graag dingen uit: hoe is iets ontstaan, hoe oud is iets, waarom heet het zo. Soms doe ik dat voordat ik ergens naartoe ga en soms achteraf.

      Verwijderen
  2. Als je zou zeggen dat die B&B in Frankrijk zou staan, geloofde ik het ook.
    Ik vind die klaprozen altijd zo mooi staan, soms zie je hele velden vol.
    Tegenwoordig zie je veel alpaca's (want dat zijn het, volgens mij). Leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik twijfelde tussen alpaca's en lama's. Maar ik denk ook dat ze pas geschoren waren.
      Leuk hè die b&b. Dat is nou echt een blikvanger

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijke wandeling hebben jullie gemaakt! Die B&B lijkt zo uit Zuid-Frankrijk te zijn geplukt, en heerlijk, die klaprozen langs de kant van de weg. Het zijn alpaca's zo te zien op de foto, die worden steeds vaker door (hobby)boeren gehouden, voor hun vacht. Daar wordt het prachtige alpaca-garen van gesponnen. Hier in Drenthe zie je ze ook, zo grappig, kom je van de heide aflopen, waar de heideschaapjes grazen, kom je uit bij een weiland met alpaca's. Ik ben net als jij, ook geïnteresseerd in de geschiedenis van zo'n dorpje, ik wist niet dat in België een Middelburg bestond, interessant wat je daarover schrijft.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Als wij naar een stad gaan, dan print ik vaak van te voren een stadswandeling uit en dan het liefst waar ook een beetje geschiedenis bij zit. Ik vind het leuk om te weten waar ik nou precies naar kijk of loop.

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijke wandeling heb je uitgezocht. En de foto's laten ons ook meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet dat België ook een Middelburg heeft. En wat een prachtige foto's. Ik heb met jullie meegewandeld.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen