intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 21 juni 2018

zomerjurk

Van het voorjaar zag ik op het Stoffenspektakel een stof waar ik een t-shirt van wilde maken, ik vroeg om een meter, maar omdat het het laatste stuk van de rol was, vroeg de verkoper of ik de laatste 65 cm erbij wilde kopen. Dat deed ik en bedacht gelijk dat ik er dan wel een jurk van zou maken in plaats van een t-shirt.

Een paar weken terug ging ik op zoek naar een patroon van een jurk, 1,65 m stof is niet zo heel erg veel, maar een zomerjurk zou daar toch uit moeten kunnen en ik vond 2 patronen, die ik wel mooi vond. Mijn eerste keuze stond in de Knip nr 01 van januari 2016.



Voor maat 40 had ik precies 1,65 m nodig: kwam dat even goed uit!


Maar toen ik mijn patroon op de stof legde, waren de patroondelen samen langer dan 1,65 m. Ik had eigenlijk iets van 30 cm stof tekort. Het tabel in de Knip klopte kennelijk niet.



Ik besloot het mee te nemen naar naailes en de docente wist uiteindelijk de oplossing: we legden de stof open, alle patroondelen tekende ik nog een keer zodat ik elk deel afzonderlijk op de stof kon leggen en omdat de stof een patroon had dat je ook op zijn kop kon gebruiken, konden we de rokdelen om en om leggen (2 delen gewoon en 2 delen op de kop). Het is misschien een wat onduidelijk verhaal, zeker als je geen naaister bent, maar ik kon uiteindelijk de patroondelen uit de stof knippen en de rok zelfs nog 10 cm langer maken.

Voor mij is dit een simpel patroon, maar omdat ik er toch al mee op naailes bezig geweest was, besloot ik de jurk dan ook maar op naailes verder te maken. Ook omdat het de laatste 2 lessen van het cursusjaar waren en ik aan niks moeilijks meer wilde beginnen. De blinde rits liet ik achterwege want ik kan er ook zonder rits in en ik gebruikte ook geen elastisch biaisband, maar gewoon dezelfde stof om af te biezen. En ziehier het eindresultaat:


Het viel niet mee om een fatsoenlijke foto te maken met al die wind, maar op een moment met net iets minder wind drukte ik af.

De naai- en lockmachine staan nu opgeborgen in de kast, de naaispulletjes zijn opgeruimd. De komende 2 weken heb ik nauwelijks tijd om iets te maken. Mijn zomervakantie is begonnen. 

4 opmerkingen: